پست احتمالی لاریجانی در انتخابات

۱۸اردیبهشت،

رییس کمسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی از احتمال حضور علی لاریجانی از طرف مجلس به عنوان ناظر در ستاد انتخابات وزارت کشور خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، امیر خجسته پس از بازدید از ستاد انتخابات وزارت کشور گفت: از طرف مجلس و بدون اطلاع قبلی آمدم و در صحبت‌ با اشخاصی که در دو – سه دوره قبل حضور داشتند، متوجه شدم در این دوره راضی‌تر از دوره‌های قبل بودند.

وی ضمن اینکه روند برگزاری مراحل ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را خوب و با برنامه‌ریزی ارزیابی کرد، گفت: در صحبت‌هایی که داشتم، اشخاصی که برای ثبت‌نام آمده بودند، راضی بودند.

خجسته در پاسخ به پرسشی دربارهٔ شکل‌گیری هیا‌ت‌های اجرایی افزود: این یکی از کارهای خوب مجلس و کمیسیون شوراهاست و اشخاص آن برای تهران مشخص شده‌اند اما هنوز در بعضی از شهرستان‌ها اعضای اجرایی انتخابات هنوز معرفی نشده‌اند.

رییس کمسییون شوراها در برابر این پرسش که “آیا در روزهای آینده هم از طرف نمایندگان مجلس برای نظارت بر مراحل ثبت‌نام دواطلبان انتخابات ریاست جمهوری به ستاد انتخابات کشور مراجعه خواهد شد؟” گفت: قصدمان در مجلس این است که نقش نظارتی را در مجلس فعال‌تر کنیم و در کمیسیون شوراها نواب رییس برای نظارت در انتخابات شوراها مشخص شدند و برای انتخابات ریاست جمهوری نیز من آمده‌ام و احتمال اینکه دیگران هم بیایند وجود دارد و همچنین احتمال حضور علی لاریجانی به عنوان ناظر در ستاد انتخابات کشور مطرح است.

وی همچنین در رابطه با رد صلاحیت بعضی اشخاص در انتخابات شوراها گفت: قرار بر این است که رد صلاحیت‌ها از چهار مرجع استعلام شود و اعتراضاتی که به ما رسیده است بررسی خواهد شد.

خجسته همچنین دربارهٔ اینکه “آیا تخلفات انتخاباتی در روزهای ثبت‌نام داوطلبان اتفاق افتاده است؟” اظهار کرد: بعضی از گزارشات در مورد تخلفات انتخاباتی از جمله تبلیغات زودرس مثل پخش بروشور به ما رسیده است که گفته‌ایم گزارشات را به صورت مستند ارائه دهند.

وی در رابطه با ثبت‌نام بعضی چهره‌ها که شأن جایگاه ریاست جمهوری را زیر سوال می‌برند و طرح مجلس برای جلوگیری از این موضوع گفت: کمیسیون شوراها یکی از فعال‌ترین کمیسیون‌های مجلس است که در این دوره هم بسیار فعال بوده است. یکی از اقدامات آن، اصلاح و بازنگری قانون ریاست جمهوری بود و در ماده ۳۵ موضوع مدیر، مدبر و رجل سیاسی و مذهبی و شاخص‌های آن را مشخص کردیم که اگر انجام شده بود، امروز شاهد این مسائل نبودیم.

رییس کمیسیون شوراها با تاکید بر اینکه “رییس‌جمهور شخص دوم کشور و مسئول اول اجرایی کشور است”، افزود: بحث ماده ۳۵ را در توافق با شورای نگهبان عملی و اجرایی خواهیم کرد تا تدوین جامع قانون انتخابات از جمله شوراها و ریاست جمهوری را در بر بگیرد.

خجسته اضافه کرد: وقتی گفته می‌شود مدیر و مدبر و رجل سیاسی و مذهبی، دیگر هر کسی نمی‌تواند بیاید چون شاخص‌هایی را برای آن مطرح کرده‌ایم تا هر کسی نتواند در این عرصه حاضر شود اما متاسفانه به این دوره نرسید. اما تلاش داریم تا تدوین قانون جامع انتخابات بر اساس سیاست‌های کلی نظام پیگیری کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که “به نظر شما شورای نگهبان برای این دوره چند کاندیدا را تایید صلاحیت خواهد کرد؟” گفت: این موضوع جز اختیارات شورای نگهبان است.

این نماینده مجلس همچنین دربارهٔ با موضوع تحقیق و تفحص در بعضی از استان‌ها گفت: در کمیسیون شوراها تصویب شده است که یکی از وظایف نمایندگان نظارت است و نظارت شاخص‌هایی دارد که از طریق سوال،‌ استیضاح، تحقیق و تفحص و عدم کفایت انجام می‌شود موضوع تحقیق و تفحص از مازندران، تهران و فارس مطرح شده که قرار است در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار بگیرد.


مشرق
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.