پسران از دختران پیشی گرفتند یزدی‌ها دوباره کنکور را فتح کردند

به گزارش ممتاز نیوز، از مجموع ۳۰ داوطلب با رتبه تک‌رقمی در میان رشته‌های علوم انسانی، تجربی و ریاضی، ۲۳ دانش‌آموز پسر و هفت دانش‌آموز دختر هستند؛ اما در گروه هنر و زبان‌های خارجی اوضاع متفاوت‌تر است. به‌طوری‌که سه نفر اول کنکور هنر و دو نفر اول کنکور زبان‌های خارجی دختر هستند. علاوه‌بر‌این نکته توجه‌برانگیز دیگر سهم بالای یزدی‌ها در میان برترین‌های کنکور است. دانش‌آموزان یزدی برای چندمین سال پیاپی بیشترین سهم را در میان شهرهای کشور داشتند و امسال هم پنج نماینده در میان ۳۰ نفر برتر کنکور داشتند.

با‌این‌حال رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به تغییرات مهم در انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۹۴، گفت: ظرفیت پذیرش ۷۶۷‌هزار‌و ۲۵۷ نفر است که این تعداد نسبت به سال گذشته افزایش چندانی نداشته است.ابراهیم خدایی در نشست خبری اعلام نتایج اولیه کنکور ۹۴، با تشریح تغییرات انتخاب رشته در آزمون امسال گفت: نتایج اولیه آزمون سراسری ۹۴، ساعت ۱۸ روز سه‌شنبه ۳۰ تیرماه روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و فرایند انتخاب رشته داوطلبان مجاز نیز در روزهای پنجم تا ۱۰ مردادماه انجام خواهد شد.وی افزود: پاسخ‌نامه ۷۵ هزار نفر اول علوم ریاضی، تجربی و انسانی و ۱۰ هزار نفر اول هنر و زبان نیز پس از کارنامه در روز چهارشنبه ۳۱ تیرماه هم‌زمان با انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته منتشر می‌شود. زمان اعلام نتایج رشته‌های دارای شرایط خاص و گروه هنر نیز چهارم مردادماه خواهد بود.خدایی اظهار کرد: نرم‌افزار انتخاب رشته مجازی از روز پنجشنبه اول مردادماه روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و داوطلبان می‌توانند به‌همراه ویژه‌نامه انتخاب رشته، از آن برای تخمین شانس قبولی خود استفاده کنند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به آمار داوطلبان و ظرفیت پذیرش، گفت: تعداد ۸۷۷‌ هزار نفر در آزمون سراسری ثبت نام و ۷۹۶ هزار نفر در آزمون شرکت کردند. کمتر از ۱۰ درصد غایب داشتیم که نشان می‌دهد داوطلبان واقعی با تعداد خروجی‌های دبیرستان‌ها هم‌خوانی دارد. صف کنکور در حال کاهش است و تقریبا همه افراد مجاز به انتخاب رشته شده‌اند.وی افزود: از میان ۷۹۶ هزار نفر، ۷۶۷هزارو ۲۵۷ نفر ظرفیت داریم که ظرفیت پذیرش در علوم ریاضی ۲۸۰هزارو ۲۴۷ نفر، ظرفیت پذیرش در علوم تجربی ۲۲۷هزارو ۲۲۰ نفر، ظرفیت پذیرش در علوم انسانی ۲۱۹هزارو ۲۱۵ نفر، ظرفیت پذیرش در هنر  ۱۸هزارو ۱۹۶ نفر و ظرفیت پذیرش در زبان ۲۲هزارو ۳۷۹ نفر است.رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: نتایج نهایی نیمه شهریورماه ۹۴ اعلام می‌شود. آزمون سراسری سال ۹۵ نیز بعد از ماه رمضان برگزار می‌شود و در زمان اعلام نتایج یک فشردگی خواهیم داشت.خدایی درباره احتمال بروز تغییراتی در میزان تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور گفت: از دبیرستان‌ها گزارش‌های متعددی به ما می‌رسد که درصدهای مختلفی را اعلام می‌کنند، اما هرگونه تغییر باید به تصویب شورای سنجش و پذیرش برسد و پس از آن اعلام شود. وی درباره میزان رشد پذیرش در دوره‌های روزانه گفت: رشد ظرفیت پذیرش در دوره‌های روزانه در مدت ۳۰ سال گذشته شیب محدودی داشته است و امسال در دوره‌های پیام‌نور و غیرانتفاعی نیز افزایش ظرفیت نداشتیم؛ اما پیش‌بینی می‌شود با این روند بسیاری از واحدهای دانشگاهی یا باید تجمیع شوند یا تغییر ماهیت دهند.

نوشته پسران از دختران پیشی گرفتند یزدی‌ها دوباره کنکور را فتح کردند اولین بار در اخبار روز ایران پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.