پسماندهای آلوده منبعی برای درآمدزایی

دوشنبه ۱۵آبان۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

سال ها پیش برخی از کارشناسان محیط زیست برای اولین بار با نگاهی اقتصادگرا از زباله ها به عنوان طلای کثیف یاد می نمودند.

به گزارش تفسیری خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، تصور این که زباله بتواند نقش تعیین نماینده داشته باشد برای عامه  مردم دشوار بود و از نظر مردم زباله، پسماندهای آلوده ای بودند که به نوعی باید آن را از زندگی خود دور می نمودند و برای از بین بردن آن هم چاره ای جز پرداخت هزینه های گزاف معدوم نمودن وجود نداشت، هزینه های که دولت و یا مردم یا هر دو به طور مشترک باید پراخت می نمودند.
اما امروزه به عنوان یک منبع درآمد و ایجاد اشتغال محسوب می شود و حتی به عنوان یک عامل الهام بخش و ماده خام دست مایه خلق آثار هنری شده اند و حالا با توجه به این که طلای کثیف به عنوان یک منبع درآمد و ایجاد اشتغال محسوب می شود شهرداری منطقه یک در این خصوص اقداماتی انجام داده است.
به گفته مسئول بازیافت شهرداری منطقه یک، مهدی جمشیدیان، ۴۰۰ تن زباله خشک در سطح منطقه یک جمع آوری می شود و جمع آوری زباله تر و خشک به طور جداگانه انجام می شود.
بخش اصلی تفکیک زباله تر و خشک در حال حاضر توسط بخش خصوصی انجام می شود که زباله های خشک را از پسماندهای بیرون ریخته شده جدا می نمایند اما نکته مهم در این زمینه آموزش دادن خانواده برای انجام این تفکیک پیش از بیرون گذاشتن زباله ها است.
وی در ادامه بیان نمود: آموزشگرهای اداره بازیافت به درب منازل می روند و آموزش های تفکیک زباله را به صورت چهره به چهره به شهروندان می دهند.
طرح تفکیک زباله تر و خشک از مبدا یکی از اصلی ترین حلقه های زنجیره بازیافت و بهره برداری از زباله است که اگرچه برنامه ریزی برای اجرای این طرح از سالها پیش مورد نظر بوده اما اجرایی شدن آن اخیرا به طور جدی مورد  توجه قرار گرفته است و امکانات لازم برای انجام آن تا حدی فراهم شده است.
جمشیدیان اشاره نمود: به صورت گسترده تر آموزش های تفکیک زباله در مدارس به اصناف و به صورت پوستر و بنر انجام می شود و تفکیک زباله در منطقه یک بین ۲۰ تا ۲۲ درصد و رقمی بین ۸۵ تا ۱۰۰ تن در روز را در بر می گیرد.
وی تصریح نمود:‌ تفکیک زباله در سوله اداره بازیافت صورت می گیرد و از آنجا به بخش های خصوصی فرستاده می شود.
در چنین شرایطی برگزاری سمینارها و نشست های علمی برای استفاده بهینه از زباله و بازیافت آن و اجرای طرح های مختلف برای تفکیک پسماندهای خشک و تر و بازیافت مواد گامی بسیار مهم و ضروری محسوب می شود که اگرچه دیر هنگام برداشته شده اما حرکتی تحسین برانگیز است و می تواند تا جایی پیش برود که بازیافت زباله ها هزاران فرصت شغلی ایجاد کند و سبب افزایش تولید و افزونی درآمد ملی شود./ز


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.