پس‌از تئاترشهر نوبت به خانه‌هنرمندان رسید

خبرگزاری فارس: بام بناهای تاریخی زیر گام سنگین هنرمندان/پس از تئاتر شهر نوبت به خانه هنرمندان رسید

به گزارش ممتازنیوز به نقل از فارس، بناهای تاریخی پایتختسال‌هاست که مورد بی‌مهری‌‌ها و هجمه‌های متعددی از سوی مسئولان شهری، سرمایه‌داران و متمولانی که با فرهنگ فرسنگ‌ها فاصله دارند قرار می‌گیرد.

یک بار شبانه به حریم یک بنای تاریخی تعرض می‌کنند و بنایی دیگر را در منظرش، علم می‌کنند. یک روز با تیشه به جان ریشه‌های فرسوده بنای تاریخی می‌افتند و زلزله زودرس بنا می‌شوند تا طرحی نو براندازند. روز دیگر از دیوان عدالت اداری حکم خروج بنا از فهرست میراث ملی را می‌گیرند و کابوس خواب آرام بنامی‌شوند و … این دلهره‌ها و آشفته‌حالی‌هااین روزها عجین‌شده است با زندگی هر کدام از بناهای تاریخی.

اما تهدیدها هم رنگ و لعاب تازه‌ای به خود گرفته‌اند تا حدی که هنرمندانی که خود با فرهنگ، گره خورده‌اند طرح ساخت سازه جدیدی روی بام تئاتر شهر را می‌دهند تا «فرهنگ» را به نمایش درآورند،سازه‌ای که در صورت تکمیل‌شدن ۳ تن بار را به این بنا تحمیل می‌کرد.

سازه‌ای که پس از گذشت یک ماه، هنوز همعلی‌رغم شکایت میراث فرهنگی استان تهران در مراجع قضایی،از چشم رهگذران، پنهان نیست.

این بار هم زیر گوش همین فرهنگ‌دوستان، تصمیم بر آن شده است تادر بام بنای قاجاری خانه هنرمندان «رستوران» بنا کنند. رستورانی که مسئولان خانه هنرمندان، آن را تنها در حد چند سایه‌بان می‌خوانند.

اما مگر زمین خدا چه اشکالی دارد که هنرمندان به پشت‌بام‌ها پناه برده‌اند؟ آیا قوانین برای احداث یک سازه روی زمین، سخت‌تر و دست و پاگیرتر از قوانین احداث روی بام بناهای تاریخیاست که این‌قدر رغبت برای ساخت‌وساز روی بام‌ها وجود دارد؟

میراث‌فرهنگی با جلوگیری از پیش‌روی ساخت سازه روی بام تئاتر شهر و شکایت قضایی، مانع از فاجعه‌ای تازه در بناهای تاریخی شد اماظاهراً این رسم فراگیر شده است.

محمدحسین فراهانی؛ مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران درباره ساخت رستوران روی بام خانه هنرمندان به خبرنگار فارس می‌گوید: کارشناسان میراث‌فرهنگی برایبازرسی اعزام شدند که در نتیجه بررسی‌‌ها مشخص شد مسئولان خانه هنرمندان مشغول ایجاد دو سازه روی بام این بنا بوده‌اند.

وی در ادامه با اشاره بهجلسه‌ای که در دفتر خودبامعاون خانه هنرمندان داشته است، تصریح می‌کند:به مسئولان خانه هنرمندان اعلام کردیم که سریعاً باید هر آنچه را که برای احداث رستوران روی بام قرار داده‌اند جمع‌آوری کنند.

به گفته فراهانی ظاهراً در حال حاضر در گام اول تنها روی بام خانه هنرمندان، «سایه‌بان» زده‌اند.

خانه هنرمندان ایران مجموعه‌ای فرهنگی و هنری است که در پارک هنرمندان تهران در خیابان ایرانشهر قرار دارد و نمایش فیلم، تئاتر و تله تئاتر، برگزاری نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی نظیر نقاشی، گرافیک، عکس و مجسمه واجرای کنسرت‌های موسیقی در آن برقرار است.

به گفته عسکری، دبیر کمیته خانه‌های تاریخی، خانه هنرمندان ۲۲ مردادماه سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۳۰۸۰ به ثبت ملی رسیده است.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.