پس‌لرزه‌های انفجار بیروت

جهان > خاورمیانه– گروه بین‌الملل:
با‌ گذشت یک روز از انفجار مهیب منطقه مسیحی‌نشین بیروت، پس لرزه‌های سیاسی این حمله فضای سیاسی لبنان را ملتهب کرده است.

به‌دنبال انفجار روز جمعه منطقه اشرفیه، دیروز کابینه لبنان یک نشست اضطراری تشکیل داد تا شرایط امنیتی این کشور مورد بررسی قرار بگیرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های ارشد دولتی و نظامی لبنان در این جلسه حضور یافته‌اند تا درباره حفظ آرامش لبنان بحث و تبادل نظر کنند.

این در حالی است که گروهی از کسانی که گفته می‌شود از طرفداران جریان ‎۱۴‎‌مارس (مخالفان دولت) هستند، روز گذشته با آتش زدن لاستیک ماشین و استفاده از موانع دیگر اقدام به مسدود کردن خیابان‌های مختلف کرده‌اند. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، گروهی از افراد مسلح هم با تیراندازی هوایی در خیابان‌های شهرهای مختلف ازجمله طرابلس در تلاش برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم بوده‌اند.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داده که صدای شلیک گلوله در منطقه التبانه واقع در طرابلس شنیده شده و در این منطقه میان افراد مسلح درگیری‌هایی رخ داده است.بی‌بی‌سی گزارش داده است که نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان پیشنهاد استعفای خود را داده اما میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان با رد این درخواست بر ادامه فعالیت وی تأکید کرده است.

نجیب میقاتی اعلام کرده با درخواست رئیس‌جمهور لبنان به‌خاطر منافع ملی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. وی تأکید کرده است که در شرایط فعلی لبنان نیاز دارد متحد، قوی و امن باقی بماند. میقاتی در نشست خبری گفت: در نشست خود با میشل سلیمان و در جلسه فوق‌العاده کابینه اعلام کردم که باید دولت جدید وحدت ملی تشکیل شود. رئیس‌جمهور هم تأکید کرده که فعلا زمان استعفای دولت نیست و مسائل ملی مهم‌تر است. وی تأکید کرد: ما خواهان تشکیل دولت توافق ملی در شرایط کنونی هستیم.

براساس گزارش منابع آگاه در جلسه اضطراری هیچ بحثی درباره استعفای دولت صورت نگرفته چون فضای لبنان آنچنان پر تنش است که خلأ قدرت تنها باعث از‌بین‌رفتن ثبات این کشور می‌شود. دولت لبنان امروز را عزای عمومی در این کشور اعلام کرده است. میشل سلیمان هم روز گذشته اعلام کرد که در حال رایزنی برای تهیه یک نقشه راه تا زمان برگزاری انتخابات در این کشور است. سلیمان تأکید کرد که با تشکیل دولت وحدت ملی درصورت توافق همه گروه‌ها مشکلی ندارد.

در انفجار روز جمعه ‎۸‎ نفر ازجمله وسام الحسن، رئیس اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان کشته شدند و جریان ‎۱۴‎ مارس اکنون نهایت تلاش خود را برای استفاده از شرایط موجود برای تنش در لبنان انجام می‌دهد.درحالی‌که جریان‌های سیاسی مختلف لبنان بر لزوم حفظ اتحاد این کشور برای جلوگیری از بروز درگیری یا جنگ داخلی تأکید دارند این جریان روز گذشته خواستار استعفای فوری میقاتی شد. امین الحریری، دبیرکل جریان ۱۴ مارس در بیانیه‌ای ادعا کرد: دولت میقاتی بیشترین حمایت را از جنایتکاران داشته است.

شخص میقاتی مسئول کشته شدن وسام الحسن و دیگر شهدای انفجار بیروت است و ما از وی می‌خواهیم سریعا استعفای خود را تقدیم کند. درحالی‌که دولت سوریه مدت کوتاهی پس از انفجار روز گذشته حمله تروریستی در بیروت را محکوم کرد، رهبران جریان ‎۱۴‎ مارس ازجمله سعد حریری دمشق را به‌دست داشتن در این انفجار متهم کرده‌اند. وسام‌الحسن، از نزدیکان سعد حریری و ائتلاف ‎۱۴‎‌مارس شناخته می‌شد و در گذشته، مسئول امنیت رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان بوده است.

تحقیقات درباره انفجار روز گذشته همچنان ادامه دارد و گزارش‌ها نشان می‌دهد که کارشناسان امنیتی روز گذشته را در حال جمع‌‌آوری مدارک از صحنه این انفجار بوده‌اند. بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد با محکوم کردن این حمله تروریستی فجیع از همه احزاب لبنانی خواسته است تا نگذارند این مسئله باعث تحریک آنها شود.کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از همه لبنانی‌ها خواسته است تا آرام بمانند. حزب‌الله لبنان به همراه همه گروه‌های سیاسی این حمله را محکوم کرده‌اند. کشورهای مختلف ازجمله ایران، روسیه و آمریکا هم این حمله تروریستی را محکوم کرده‌اند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.