پس از وقوع زلزله چه باید کرد؟

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، پیشنهاد‌هایی را برای زمان پس از وقوع زلزله به شهروندان ارائه کرد.

به گزارش ممتاز : مهندس محمود قدیری در گفت‌وگو با ایسنا دربارهٔ پیشنهاد‌های ایمنی بعد از وقوع زلزله اظهارکرد: کلیدهای برق را نباید روشن کرد و اگر بوی گاز در فضا استنشاق شود نباید به هیچ عنوان از کبریت، فندک و دستگاه‌های با شعله باز استفاده شود.

وی با بیان اینکه نباید سیم‌های برق افتاده یا وسایلی که در تماس با آنها می باشند را لمس کرد، گفت: از تلفن مگر در موارد اضطراری نباید استفاده شود.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با تاکید براینکه باید از خوردن موادغذایی روباز مجاور شیشه‌های شکسته اجتناب شود، افزود: شهروندان نباید برای بازدید به خارج بروند و اجازه دهند خیابان برای رفت و آمد وسایل نقلیه امدادی باز بماند.

قدیری با بیان اینکه کسانی که آسیب‌های جدی دیده‌اند را نباید حرکت داد، گفت: در مواردی که محل قرارگرفتن آنان ناامن یا دارای وضعیت بسیار خطرناک باشند، می‌توان آنان را با رعایت جوانب احتیاط اندکی جابجا کرد.

وی از شهروندان خواست، اتفاق‌دیدگان و زخمی‌ها را برای دریافت کمک‌های اولیه چک کنند، با کنترل خطرات آتش‌سوزی در صورت استشمام بوی گاز شیر اصلی آن را ببندید.

به گفته معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران، وسایل الکتریکی و برق‌کشی ساختمان را باید مورد بازدید قرار داد و فیوزبرق را قطع کرد.

قدیری با بیان اینکه لوله‌های آب را باید بازبینی کرد، به ایسنا گفت: اگر لوله‌ها شکسته شده یا آب نشت کرده باشد، باید شیر اصلی آب را بست.

وی با اشاره به اینکه از آسانسور تا زمان اطمینان از سالم‌بودن آن نباید استفاده کرد، خاطرنشان کرد: شهروندان باید کفش و لباس ایمنی بپوشند چرا که بعد از یک زلزله شدید ممکن است خرده شیشه‌های بسیاری در اطراف پخش شده باشد.

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از شهروندان خواست از سلامت همه اشخاص خانواده اطمینان کسب کنند و در صورت نیاز با رعایت موارد ایمنی به یاریشان بروند.

قدیری با بیان اینکه برای کسب آخرین اطلاعات و دستورالعمل‌های ضروری باید از رادیو استفاده کرد، گفت: تا لحظاتی پس از لرزه اصلی باید در جای امن باقی ماند و از محل خارج نشد.

به گفته معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران شهروندان باید اگر از محل قرارگرفتن چاه ساختمانی اطلاع دارند در اطراف آن تردد نکنند و با گذاشتن علامتی دیگران را نیز آگاه کنند.

– ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.