پس لرزه ها در گچین هنوز ادامه دارد/مصدومیت یک نفر در درگهان

ایسنا/هرمزگان زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۸ ریشتر لافت در شهرستان قشم را لرزاند.

امام جمعه اهل سنت گچین پایین در گفت و گو با ایسنا گفت: به دلیل پس لرزه ها مردم دچار وحشت شده و شب را در بیرون از منزل به سر می برند، تعدادی چادر به اهالی گچین بالا و پایین رسانده شده اما بازهم به چادر نیازمندیم.

شیخ حسن نیک بنیاد با اشاره به اینکه تاکنون ۶ پس لرزه نیز احساس شده است، ادامه داد: خرابی چندانی ندلشتیم اما ترک های جزئی به منازل وارد شده است.

سرپرست مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: زمین لرزه  عصر امروز جزیره قشم موجب مصدومیت جزئی یک نفر، قطع برق شماری از مشترکان و ترک خوردگی دیوارهای قدیمی شد.

عبدالحمید سعدینی امشب(۲۷ بهمن ماه) افزود: یک خانم ۲۶ ساله در شهر درگهان به علت ترس از زمین لرزه و هنگام خروج با عجله از خانه دچار خراشیدگی جزئی شده که از سوی گروه های اورژانس پزشکی خدمات درمانی دریافت کرده است و اکنون مشکلی ندارد.

وی بیان کرد: زمین لرزه همچنین موجب قطعی برق در چند روستا در منطقه گچین شهرستان بندرخمیر شد که با تلاش گروه های مدیریت برق اکنون برق همه مناطق بجز حدود پنجاه خانوار در روستای گچین بالا وصل شده است.

سعدینی خاطرنشان کرد: علت قطعی برق مشترکان باقی مانده شکستگی تیر برق فشار ضعیف است که تا ساعاتی دیگر این مشکل رفع می شود.

وی ادامه داد: خسارتهای جزئی در حد ترک خوردگی دیوارهای خانه های قدیمی نیز در منطقه متاثر از زمین لرزه گزارش شده است که ریزش بخشی از سقف یک خانه قدیمی در روستای گچین یکی از این موارد بوده که هیچ خسارت جانی نداشته است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا،روستای گچین بالا در فاصله ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس و در مجاورت نوارساحلی شمال جزیره قشم واقع شده است.

استاندار هرمزگان گفت: تیم های ارزیاب بلافاصله به مناطق وقوع زمین لرزه اعزام شده اند و تاکنون گزارشی مبنی بر خسارت جانی ناشی از این زلزله ها نداشته ایم.

فریدون همتی با اشاره به وقوع چهار زمین لرزه در بندرلافت و شهر درگهان در شهرستان قشم، عنوان کرد: بزرگی این زلزله ها به ترتیب، ۳.۹ ریشتر، ۴.۴ ریشتر، ۵.۸ ریشتر و ۳.۵ ریشتر بوده که در شهرستان قشم به وقوع پیوسته و در شهرستان‌های بندرعباس و بندرخمیر نیز احساس شده است.

وی ادامه داد: تیم های ارزیاب بلافاصله به مناطق وقوع زمین لرزه اعزام شده اند و تاکنون گزارشی مبنی بر خسارت جانی ناشی از این زلزله ها نداشته ایم.

استاندار هرمزگان افزود: دیگر خسارت‌ها نیز در حد ترک خوردگی دیوارهای قدیمی بوده که تخریب بخشی از دو باب خانه قدیمی در روستای گچین از جمله این موارد بوده که هیچ خسارت جانی نداشته است.

همتی تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران استان و دستگاه‌های امدادی در آمادگی کامل هستند و از مردم نیز می خواهیم به رعایت نکات ایمنی توجه داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان گفت: زلزله اخیر آسیب جدی به بافت تاریخی لافت وارد نکرده است.

رضا برومند در گفت و گو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: نتیجه حاصل از ارزیابی تیم اعزامی از بافت تاریخی لافت این است که بافت تاریخی لافت آسیب جزئی داشته و فقط لایه رویه ای بعضی بادگیرها در اثر شدت زلزله فرو ریخته است.

وی با اشاره به اینکه بافت تاریخی لافت سالم است، ادامه داد: به‌دلیل شدت زلزله کارشناسان میراث‌فرهنگی و عوامل یگان حفاظت به‌طور مداوم در حال بررسی شرایط هستند و در صورت وصول گزارشی مبنی بر خسارت به بافت تاریخی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

لرزش زمین هیچ خسارتی به شهر درگهان وارد نکرده است

مدیر امور درگهان سازمان منطقه آزاد قشم گفت: زمین لرزه ای که ساعاتی پیش جزیره را لرزاند، هیچ خسارتی به شهر درگهان وارد نکرده است.

امیر سلکی در گفت و گو با ایسنا، با اعلام این خبر اظهار کرد: خوشبختانه هیچ نوع خسارتی به مناطق مسکونی و مجتمع های تجاری شهر درگهان وارد نشده است.

وی از آمادگی کامل نیروهای این مدیریت برای کنترل اوضاع خبر داد و گفت: به منظور اطمینان بیشتر از سلامتی شهروندان و گردشگران و احتمال وقوع پس لرزه، تمامی نیروهای آتش نشانی، هلال احمر، خدمات شهری و مجتمع های تجاری به حالت آماده باش درآمده است.

مدیر امور درگهان سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به فرسوده بودن کابل های برق بازار قدیم این شهر ادامه داد: جهت بالا بردن ضریب ایمنی، سیستم برق و کابل کشی  بازار قدیم شهر درگهان توسط نیروهای تاسیساتی در حال بررسی برای رفع مشکلات احتمالی است تا از بروز هر نوع خطر آتش سوزی جلوگیری شود.

سلکی در پایان به همه شهروندان و گردشگران اطمینان داد که نیروهای ستاد بحران منطقه آزاد قشم تمام توان خود را برای کنترل اوضاع به کار می بزند.

لرزه لافت قشم خسارت جانی نداشت

فرماندار قشم گفت: وقوع زمین لرزه در روستای لافت از توابع قشم هیچ گونه خسارت جانی در پی نداشت و هیچیک از ساختمانهای مسکونی در این زمین لرزه فرو نریخت.

علیرضا نصری در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: هم اکنون آب، برق و کلیه خطوط مخابراتی در شرایط عادی هستند و هیچ گونه مشکل خاصی مشاهده نشده است.

وی خاطر نشان کرد: مورد جرحی و یا تخریب بادگیرها نیز گزارش نشده است.

ستاد بحران سازمان منطقه آزاد قشم گفت: خوشبختانه از زمین لرزه ۵.۸ ریشتری امروز یکشنبه ۲۷ بهمن ماه با مرکزیت روستای تاریخی لافت تاکنون هیچگونه گزارشی از خسارات احتمالی مالی و جانی اعلام نشده است.

محرم بهاروند در گفت و گو با ایسنا، علام کرد: این زمین لرزه ساعت ۱۶ و ۴۰ ثانیه در عمق ۲۰ کیلومتری زمین و به مرکزیت لافت در جزیره قشم به وقوع پیوست که در کل جزیره هم احساس شد.

وی ادامه داد: تردد مسافران زمینی در اسکله لافت به اسکله پهل و برعکس توسط وسایل نقلیه شخصی و عمومی با استفاده از شناورهای لندینگ کرافت در حال انجام است.

شماره تلفن ۰۷۶۳۵۲۵۲۰۰۰ برای دریافت اطلاعات مربوط به خسارات احتمالی زمین لرزه امروز در اختیار مردم قرار دارد.

شایان ذکر است؛ پس از وقوع زلزله، مردم شهر درگهان، روستای تاریخی لافت و بعضی نقاط دیگر در شهرها و روستاها از خانه ها و محل کسب و کار خود خارج شده بودند.

نصری، فرماندار شهرستان قشم در گفت و گو با ایسنا، افزود: خسارت جانی تاکنون گزارش نشده و خسارت ها تنها در حد ترک ساختمان برخی خانه های قدیمی بوده است.

سعدینی، سرپرست مدیریت بحران استانداری هرمزگان  در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه تیم های ارزیاب برای بررسی خسارت به محل اعزام شده اند، تصریح کرد:  تاکنون خسارتی گزارش نشده است.

دکتر فاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در این خصوص به ایسنا، گفت: تیم های ارزیاب اورژانس به محل مورد نظر در لافت اعزام و به بیمارستان قشم و بندرخمیر و اورژانس آماده باش اعلام شده است.

تیم های ارزیاب به منطقه اعزام شدند

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان هرمزگان در گفت و گو با ایسنا، افزود: به محض وقوع زلزله، تیم های ارزیاب به منطقه مورد نظر اعزام شدند.

مختار سلحشور با بیان اینکه دو تیم ارزیاب از شهرستان بندرخمیر و قشم به محل مورد نظر اعزام شدند، خاطرنشان کرد: به محض انجام ارزیابی، اطلاعات دقیقتر اعلام می شود.

جزئیات زلزله

 به نقل از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، ساعت ۱۶:۰۰:۴۶ امروز زلزله‌ای به  بزرگی  ۵.۸ ریشتر لافت در شهرستان قشم را لرزاند.

این زلزله در عمق ۱۳ کیلومتری زمین و در مرز خلیج فارس و هرمزگان  و مختصات جغرافیایی (۲۶.۹۳شمالی و ۵۵.۸۸ شرقی) رخ داده است.شدت این زمین لرزه به حدی بود که بیش از ۲۰ ثانیه ادامه داشت و در شهرهای همچون قشم احساس شد.

دو زمین لرزه ۳.۹ ریشتری و ۴.۴ ریشتری نیز در ساعت ۱۵:۵۱ و ۱۵:۵۴ دقیقه این منطقه را لرزاند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.