پشت پرده سفر اردوغان به روسیه/ ناکامی آنکارا در اقناع مسکو به تغییر رویکرد حمایت از سوریه

به گزارش ایرنا، هرچند مقام های روس و ترک از رایزنی در خصوص مناسبات دو جانبه با اولویت تلاش برای تعمیق مبادلات تجاری و بازرگانی به عنوان هدف اصلی اردوغان و هیات بلند پایه همراه وی در سفر به مسکو یاد می کنند، تحلیلگران سیاسی بر این باورند که رایزنی گسترده در ارتباط با تحولات سوریه محور اصلی گفت و گوهای اردوغان با همتای روس خود را تشکیل می دهد.

کارشناسان مسایل سیاسی با اشاره به همراهی اردوغان در سفر یک روزه به مسکو توسط ‘احمد داوود اوغلو’ وزیر امور خارجه ترکیه و طراح اصلی سیاست های خارجی این کشور، می گویند که مقام های ترک به نیابت از کشورهای غربی در مدت حضور خود در پایتخت روسیه تلاش خواهند کرد تا مسکو را به در پیش گرفتن رویکردهای انعطاف پذیرتر در قبال تحولات سوریه ترغیب کنند.

رادیو دولتی ‘صدای روسیه’ در گزارشی در این ارتباط اعلام کرد: شکی نیست که در دیدار یک روزه اردوغان از مسکو، در کنار مسایل مربوط به همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور، مساله سوریه و وخامت اوضاع در این کشور، موضوع اصلی بحث خواهد بود.

در ادامه گزارش رادیوی روسی با اشاره به اختلاف مواضع و دیدگاه های سیاستمداران روس و ترک درباره تحولات سوریه آمده است: اما سوال اینجاست که آیا رهبران دو کشور می توانند به نتیجه مشترکی برای حل مشکل روسیه دست پیدا کنند.

کارشناسان مسایل سیاسی در تحلیل اهداف پشت پرده سفر یک روزه اردوغان و هیات همراه به مسکو می گویند هر چند که روابط مسکو و آنکارا در سال های اخیر روند جهشی را طی کرده است و حجم مبادلات بازرگانی دو کشور بر اساس یک برنامه ریزی منسجم به حدود ۳۰ میلیارد دلار در سال رسیده است، اما این امر نمی تواند تغییری اساسی در موضع گیری پایتخت های دو کشور در مساله حیاتی ‘تحولات سوریه’ ایجاد کند.

از دید آنها، قرار گرفتن کامل ترکیه در جبهه غرب و واقع شدن روسیه در سر کاملا مخالف طیف بازیگران بین المللی دخیل در رویدادهای سوریه و مخالفت آشکار کرملین با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی سوریه موجب شده است که بی نتیجه بودن مذاکرات هیات بلند پایه ترک با همتایان روس خود در باب تحولات سوریه قابل پیش بینی باشد.

در واقع از نگاه تحلیلگران روس در حالی که ترکیه با نگاه میان مدت به تحولات منطقه ای در مقابل دولت قانونی بشار اسد رییس جمهوری سوریه قرار گرفته و با غرب و متحدان عربی شان برای مداخله مدیریت شده در امور داخلی سوریه در یک جبهه واحد قرار دارد، روسیه با درس گرفتن از رویدادهای لیبی و آگاهی از کیفیت سوء استفاده غرب از هر گونه قطعنامه احتمالی ضد سوری شورای امنیت، بر موضع مخالفت با مداخله خارجی در سوریه و تاکید بر ضرورت حل و فصل مسایل این کشور از راه های دیپلماتیک و به دست خود سوری ها ایستاده است.

‘استانیسلاو تاراسوف’ تحلیلگر سیاسی روس در این خصوص می گوید: در حال حاضر، کاملا روشن است که درگیری های سوریه نه تنها شدت گرفته و جنگ و خونریزی در داخل این کشور ادامه دارد، بلکه شاهد سوق دادن خشونت ها به سمت درگیری های مذهبی و اعتقادی در منطقه هستیم.

تاراسوف با اشاره به نقش مداخله جویانه بازیگران بین المللی با محور غرب در درگیری های داخلی سوریه اضافه می کند: در این میان برخی کشورها مانند روسیه، چین و ایران نیز برای ایجاد موازنه در برابر سوء استفاده های جبهه غرب از ناآرامی های سوریه وارد میدان شده اند.

تلاش برای نرم کردن مواضع روسیه در قبال تحولات جاری سوریه در سفر یک روزه اردوغان و هیات همراه اش به مسکو از دید رسانه های خبری ترکیه نیز نهان نمانده است و آنها در گزارش های تحلیلی خود به تلاش سیاست سازان ترک برای ایفای نقش پر رنگ تر در معادلات منطقه ای و بین المللی از طریق واسطه گری در بحران سوریه میان غرب و جهان عرب از یک سو و روسیه از طرف دیگر اشاره می کنند.

در همین ارتباط ، ‘هاکان چلیک’ تحلیلگر روزنامه ‘صباح’ ترکیه نوشت: اردوغان نه تنها برای حل و فصل مساله سقوط جنگنده ترک که بیشتر به خاطر باز کردن گره سوریه به مسکو سفر می کند.

چلیک افزود: مساله اصلی در گفت و گوهای مسکو، همکاری های نزدیک ترکیه و روسیه و پس از آن ادامه روابط شخصی و حسن اعتماد میان ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان می باشد.

به اعتقاد وی، این دو موضوع می توانند موضع این دو کشور را در رابطه با سوریه به هم نزدیک کند.

در این میان برخی از تحلیلگران سیاسی از احتمال ارایه سناریوی جدیدی به کرملین توسط هیات بلند پایه ترک در آستانه بررسی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی غرب در باره سوریه در شورای امنیت سازمان ملل سخن می گویند.

آنان با اشاره به برنامه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی غرب در خصوص سوریه در نشست امشب خود می گویند که نتایج دیدار اردوغان و هیات همراه اش از مسکو و مذاکرات آنها با همتایان روس شان درباره وضعیت سوریه می تواند در تصمیم سازی اعضای شورای امنیت موثر باشد.

البته کارشناسان مسایل سیاسی معتقدند که روسیه و ترکیه به عنوان دو قطب مخالف طیف بازیگران دخیل در تحولات سوریه به هیچ وجه حاضر نیستند روابط و مناسبات عمیق خود را فدای اختلاف نظرها و مواضع در این خصوص کنند و روابط دوستانه پوتین و اردوغان نیز می تواند تنها به عنوان بستری برای تبادل دیدگاه های طرفین در ارتباط با آینده سوریه مورد استفاده قرار گیرد.

خبرگزاری ریا نووستی نیز در گزارشی با اشاره به دیدار پوتین و اردوغان در فاصله چند ساعت مانده به رای گیری شورای امنیت سازمان ملل درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی غرب درباره سوریه، این دیدار را مهم توصیف کرد.

در گزارش ریا نووستی آمده است: اردوغان در دیدار با مقام های روس تلاش خواهد کرد که کرملین را به دست کشیدن از مخالفت با پیش نویس قطعنامه پیشنهادی غرب که راه را برای مداخله خارجی در سوریه هموار می کند، متقاعد کند.

بنا بر این گزارش، سفر نخست وزیر ترکیه به مسکو یک روز پس از دیدار کوفی عنان نماینده دبیرکل ویژه سازمان ملل در امور سوریه با مقام ها روس صورت می گیرد که بر خلاف انتظار غربی ها، پیشرفت چندانی در تغییر موضع روسیه در قبال تحولات سوریه به دنبال نداشت.

در همین حال کارشناسان سیاسی روسیه با اشاره به ناکامی عنان در ترغیب مسکو به عقب نشینی از مواضع خود نسبت به سوریه می گویند که شانس اردوغان برای موفقیت در این ارتباط به مراتب کمتر است.

‘فئودور لوکیانف’،سردبیر نشریه ‘روسیه و مسایل جهانی’ می گوید: اگر روسیه پس از دیدار اردوغان با مقام های ارشد این کشور نتواند به توافقی در خصوص پیش نویس قطعنامه پیشنهادی در مورد سوریه با غرب دست یابد، قطعنامه دیگری در کار نخواهد بود و غرب و متحدان عربی اش با تشدید حمایت از گروه های مخالف مسلح، زمینه را برای فشار بیشتر بر بشار اسد فراهم خواهند آورد.

رادیو ‘صدای روسیه’ در گزارش خود در این ارتباط با اشاره به تدارک برگزاری سومین نشست شورای همکاری ترکیه و روسیه در آنکارا در پاییز سال جاری اعلام کرد: بعید است که مسکو و آنکار روابط نزدیک خود را که با سال ها زحمت و تلاش دیپلمات ها، تجار و سیاستمداران دو کشور تا این حد نزدیک شده است، بر سر مسایل سوریه به خطر بیاندازند.

در نهایت می توان گفت که سفر یک روزه اردوغان به مسکو برای اقناع مقام های روس به تغییر رویکرد حمایتی خود از حل و فصل مسالمات آمیز مسایل سوریه و مخالفت با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی این کشور با ناکامی همراه بود و تصمیم سازان آنکارا همچنان مجبور به پذیرش واقعیت تلخ حمایت قدرت های مستقل از دولت قانونی بشار اسد می باشند.

اروپام/۵۱۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۳۶۵۷۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.