پشت پرده هیاهوی ‘اردوغان’ برای دیدار با ‘هنیه’

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

پل کریستال ، نماینده سابق مجلس سنا در دوره کلینتون و تحلیل گر سیاسی آمریکا می گوید ، ما در سوریه جنگ راه انداختیم و حالا غزه را به آرامش دعوت می کنیم تا بتوانیم در منطقه ثبات خود را حفظ کنیم و پس از آن باید اسلامی را که ترکیه و قطر به دنبال آن می باشند که بر پایه لیبرالیسم شکل گرفته به مردم غزه معرفی کنیم.

به گزارش تفسیری گروه وبگردیممتازنیوز، طی روز های قبل خبرها ضد و نقیضی مبنی بر مسافرت رجب طیب اردغان در رسانه های غربی انتشار یافته است.

ایالات متحده آمریکا در مخالفت با مسافرت رجب طیب اردوغان، اول وزیر ترکیه، به نوار غزه چنین اظهار نظر نمود که این اقدام سبب به مخاطره افتادن صلح و امنیت در منطقه می‌شود.

به گزارش تفسیری خبرگزاری چینی شین‌هوآ، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه در نشستی خبری با خبرنگاران گفت: «ما مخالف توافق با حماس هستیم. چنین بازدیدهایی برای پیش‌برد هدف صلح و برقراری امنیت در منطقه مفید نمی باش.»

واکنش منفی آمریکا به خبر مسافرت قریب‌الوقوع مقام ترک ساعاتی پس از آن انتشار یافت که رجب طیب اردوغان، اول وزیر ترکیه، به هنگام بازگشت از مسافرت خود به برلین، پایتخت آلمان، به خبرنگاران گفت که به سریعی از غزه بازدید می‌کند.

به گزارش تفسیری نشریه ترکیه‌ای تودیز وقت، اردوغان مسافرت امیر قطر به غزه را که به تازگی انجام گرفته تحسین نموده و گفت که قصد داشته است در تماسی تلفنی با امیر قطر برای انجام این مسافرت به او تبریک بگوید، اما تعطیلات عید قربان سبب ایجاد وقفه در این برنامه شده است.

نخست وزیر ترکیه گفت که او حتی یک بار نیز به محمود عباس، رقیب اصلی حماس و رئیس جمهور تشیکلات خودگردان فلسطین، پیشنهاد داده است که با هم از غزه بازدید نمایند و این پیشنهاد با استقبال او مواجه شده است.

وینونا کتری، تحلیل گر سیاسی ساکن آمریکا در این رابطه معتقد است، سران آمریکا خوشحال ترین اشخاص پس از شنیدن خبر مسافرت اشخاص مختلفی چون اردوغان و شیخ حمد به نوار غزه می باشند که سعی دارند روابط حسنه ایران سوریه و حماس را به هم بزنند.

وینونا کتری در این باره می گوید، دست آمریکا برای مردمش رو شده است، دعواهای زرگری بین آمریکا ، ترکیه و قطر چیز پیچیده ای نمی باش و یک دانش اموز دبیرستانی هم امروز می تواند آن را حل کند.

از سوی دیگر پل کریستال ، نماینده سابق مجلس سنا در دوره کلینتون و تحلیل گر سیاسی آمریکا می گوید ، ما در سوریه جنگ راه انداختیم و حالا غزه را به آرامش دعوت می کنیم تا بتوانیم در منطقه ثبات خود را حفظ کنیم و پس از آن باید اسلامی را که ترکیه و قطر به دنبال آن می باشند که بر پایه لیبرالیسم شکل گرفته به مردم غزه معرفی کنیم.
 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.