پلاک گذاری لاک پشتهای سبز در بوشهر

خبرگزاری آریا- پروژه پلاک گذاری لاک پشتهای سبز در سواحل و جزایر استان بوشهر آغاز شد.
به گزارش آریا به نقل ازمانا، “غلامرضا فقیه” معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر تصریح کرد:پروژه پلاک گذاری لاک پشتهای سبز از تاریخ نهم اردیبهشت ماه سال جاری در آبهای بوشهر آغاز شد.
به گفته وی ،این پروژه با هدف پژوهش در خصوص نحوه زندگی این گونه دریایی و مکانهای زیست آنها انجام می شود.
معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد:این پروژه از پارک ملی دریایی “دیرنخیلو”آغاز شده و تا اواخر خرداد ماه ادامه خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد:طرح پلاک گذاری لاک پشتهای سبز هر ساله در استان بوشهر انجام می شود.
به گفته فقیه،این پروژه توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در حال انجام است.
وی تاکید کرد:همچنین هشت نفر از کارشناسان محیط زیست استانهای خوزستان و هرمزگان در انجام این پروژه ما را همراهی می کنند.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر،یادآور شد:از آنجا لاک پشتها شبها برای تخم گذاری به ساحل می آیند ،تمام این پروژه در شب صورت می گیرد.
وی خاطرنشان کرد:به طور متوسط روزانه ۱۰ الی ۲۰ عدد لاک پشت ،توسط کارشناسان محیط زیست پلاک گذاری می شوند.
این مقام مسئول در اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ،عنوان کرد:لاک پشتهای سبز بومی منطقه آبهای ایران نیستند و از مناطق دیگر برای تخمگذاری وارد سواحل و جزایر ایران می شوند.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر،یادآور شد:این گونه از لاک پشتهای دریایی همواره مورد حمایت سازمانهای مختلف محیط زیستی در سراسر جهان قرار دارد.
به گفته وی،سال گذشته پنج عدد از لاک پشتهای سبز که برای تخمگذاری به سواحل بوشهر وارد شده بودند،توسط کارشناسان لهستانی ردیاب ماهوارهای روی بدن آنها نصب شد تا تحقیقات روی آنها به صورت کامل تری صورت گیرد.
این مقام مسئول در اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر،تاکید کرد:پس از پلاک گذاری لاک پشتها در منطقه حفاظت شده “دیر نخیلو”،این پروژه در پارک ملی” نای بند” و جزیره “خارکو” نیز انجام خواهد شد.
وی یادآور شد:تخم گذاری لاک پشتها هر ساله از اواخر اسفندماه شروع می شود و تا اواخر خرداد ماه نیز ادامه خواهد داشت.
فقیه با بیان اینکه امسال به دلیل خنک تر بودن هوا،فصل تخم گذاری لاک پشتهای سبز از فروردین ماه آغاز شد تاکید کرد:لاک پشتهای پوزه عقابی بومی آبهای بوشهر هستند اما برای تخم گذاری به سواحل دورتر مهاجرت می کنند.
لاک‌پشت سبز نوعی لاک پشت است که در آبهای گرمسیری از خلیج فارس و دریای عمان تا اقیانوس‌های آرام و اطلس زندگی می‌کند.
از نظر طبقه بندی «آی‌یوسی‌اِن» در گونه‌های در حال انقراض قرار دارد. این گونه از لاکپشت‌ها برای زیست‌بوم مفیداند و به عنوان موجودات پاک کننده زیست‌بوم دریا به از بین برنده آلودگیهای سواحل عمل می‌نمایند.
،لاک پشت های سبز در هر تخم گذاری ۱۲۰ تخم می‌گذارند که از این بین حدود دو درصد به بلوغ می‌رسند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.