«پله آخر» برای جایزه گوی بلورین رقابت می‌کند / حضور فیلم علی مصفا در بخش مسابقه جشنواره کارلووی واری

به گزارش خبرآنلاین، برگزارکنندگان جشنواره کارلووی واری روز سه‌شنبه اسامی فیلم‌های بخش مسابقه رسمی این دوره را اعلام کردند که شامل فیلم‌هایی از ایران، ژاپن، مکزیک و چند کشور اروپایی است.
 

در میان ۱۲ فیلم انتخاب‌شده این بخش هشت فیلم برای اولین بار در دنیا و چهار فیلم برای اولین بار در سطح بین‌المللی در کارلووی واری نمایش داده می‌شوند.
 

«پله آخر» ساخته علی مصفا یکی از فیلم‌هایی است که برای جایزه گوی بلورین رقابت می‌کند. لیلا حاتمی، علی مصفا و علیرضا آقاخانی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.
 

در خلاصه داستان «پله آخر» آمده است: «لیلی ستاره سینماست و به تازگی شوهرش را از دست داده است. او سر صحنه فیلمبرداری ناگهان مقابل دوربین خنده‌اش می‌گیرد و از کار باز می‌ماند. هیچ کس نمی‌تواند دلیل خنده‌هایش را حدس بزند.»
 

«پله آخر» دومین فیلم مصفا بعد از «سیمای زنی در دوردست» است. مصفا دو سال پیش در مقام بازیگر فیلم «چیزهایی هست که نمی‌دانی» به کارگردانی فردین صاحب‌الزمانی در بخش مسابقه رسمی جشنواره کارلووی واری حضور داشت. این فیلم از سوی هیئت داوران این بخش تقدیر شد. صاحب الزمانی تدوین‌گر فیلم «پله آخر» است.
 

در میان چهره‌های آشنای بخش مسابقه رسمی این دوره جشنواره کارلووی واری می‌توان به یان یاکوب کولسکی کارگردان لهستانی اشاره کرد که با فیلم «کشتن یک سگ ‌آبی» وارد رقابت شده است. این فیلم درباره مردی پارانویایی است که سابقا در جنگ حضور داشته و اکنون می‌کوشد خود را در دنیا جدا کند.
 

مارکو تولیو جوردانا کارگردان ایتالیایی با تازه‌ترین ساخته خود «توطئه ایتالیایی» (داستان یک قتل عام) به کارلووی واری می‌آید که درباره بمب‌گذاری سال ۱۹۶۹ در میلان است. «پولسکی» به کارگردانی مارک نایبرت فیلمساز چک یکی دیگر از فیلم‌های این بخش است.
 

«Hay Road» به کارگردانی رودریگو آریاس از پرتغال، «پسر غذای پرنده می‌خورد» اولین ساخته اکتوراس لیگیزوس فیلمساز یونانی، «La lapidation de Saint Etienne» به کارگردانی پر ویا بارسل از اسپانیا، «زیبایی تو هیچ ارزشی ندارد» اولین ساخته حسین تابک از اتریش، «تقریبا مرد» به کارگردانی مارتین لوند از نروژ، «Camion» ساخته رافائل اوله از کانادا، فیلم ژاپنی «مغازه کامیهاته» به کارگردانی تاتسویا یاماموتو و «Nos vemos, papa» ساخته لوسیا کاره‌راس از مکزیک فهرست ۱۲ فیلم بخش مسابقه رسمی جشنواره کارلووی واری ۲۰۱۲ را کامل می‌کنند.
 

برگزارکنندگان جشنواره همچنین اسامی فیلم‌های بخش «شرق غرب» را اعلام کردند که شامل ۱۱ فیلم از کشورهای سابقا بلوک شرق است. در بخش مسابقه فیلم‌های مستند جشنواره کارلووی واری هم ۱۶ فیلم از ۱۴ کشور رقابت می‌کنند.
  

چهل و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی ۲۹ ژوئن تا ۷ ژوئیه (۹ تا ۱۷ تیر برگزار می‌شود.
 

کارلووی واری یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی دنیا همین طور مهمترین جشنواره درجه الف در اروپای مرکزی و شرقی است.
 

ورایتی / ۵ ژوئن / ترجمه: علی افتخاری

۵۸۵۸

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.