پلیس شیلی ده ها دانش آموز معترض را دستگیر کرد

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اروپاپرس، ‘گنزالو دیاز دل ریو’ رییس پلیس امنیت سانتیاگو روز جمعه با اعلام این خبر به خبرنگاران گفت: دستگیری این افراد به دلیل بروز هرج و مرج، تخریب اموال عمومی‌ و ایجاد اختلال در ترافیک خودروها صورت گرفت.

وی افزود: تظاهرات نیز غیرقانونی بود و برگزارکنندگان آن از پلیس مجوز نگرفته بودند.

به گفته پلیس شیلی، در مجموع بیش از ۱۰ هزار نفر در تظاهرات شب جمعه سانتیاگو شرکت داشتند.

دانش آموزان و دانشجویان شیلیایی از حدود یک سال و نیم پیش در اعتراض به سیستم آموزشی این کشور که گرانترین نظام تعلیم و تربیت در روی کره زمین به شمار می رود، تظاهرات می کنند.

آنها با اعتراض به خصوصی بودن مدارس و دانشگاه ها و نحوه ورود دانشجویان به مراکز عالی تحصیلی، خواستار آن هستند دولت، خود مسوولیت اداره مدارس و دانشگاه ها را بر عهده بگیرد.

تظاهرات این افراد سه هفته پیش به خشونت کشیده شد و در جریان آن، معترضان چند دستگاه اتوبوس را آتش زدند. پلیس نیز صدها دانش آموز و دانشجو را در جریان این اعتراضات، دستگیر و زندانی کرد. با این حال، معترضان، چند مرکز آموزشی را در شیلی از جمله سانتیاگو به مدت چندین روز به اشغال خود درآوردند.

آنها برای روز شنبه نیز در مراکز آموزشی این کشور اعلام اعتصاب کرده اند، اما

‘سباستین پینیرا’ رییس جمهوری شیلی، این تظاهرات را کم اهمیت دانست زیرا به عقیده وی، آنها تنها یک دهم درصد جمعیت مراکز آموزشی را در بر می گیرند.

وی با بیان اینکه اراده دولت بر مذاکره با معترضان برای حل اختلافات استوار است، افزود: در کشور ما ۱۱ هزار مدرسه وجود دارد، اما ما می‌ بینیم که فقط ۹ مدرسه اعتصاب کردند که کمتر از یک دهم درصد کل مدارس است. اگر به حرف این گروه کوچک گوش می‌ دهیم ، مسلما به حرف ۹/۹۹ درصد دیگر که خواهان تحصیل و درس خواندن هستند، هم گوش خواهیم داد .

این در حالی است که دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید شیلیایی از یک سال قبل با تظاهرات گسترده و بی سابقه خود در شهرهای مختلف کشور خواهان نظام آموزشی رایگان و با کیفیت هستند.

دولت در پاسخ به خواسته های آنها یک طرح آموزشی را ارائه داده است، اما معترضان می گویند این طرح پاسخگوی خواسته های آنها نیست.

اروپام**۱۲۳۴**۱۵۵۱**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۹۹۴۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.