پناهندگان افغانی که در طرح آمایش شرکت نکرده‌اند غیر قانونی تلقی می‌شوند

۲۷م دیماه ،

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه محل اقامت و حوزه استقرار پناهندگان مجاز مشخص شده و طبق قوانین و مقررات تردد و اشتغال آن‌ها صراحتا اعلام شده است، گفت: پناهندگان افغانی که در طرح آمایش شرکت نکرده‌اند، غیرمجاز بوده و با آن‌ها برخورد قانونی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، “علی عبداللهی” معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در هجدهمین اجلاس سه‌جانبه ایران، افغانستان و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در جمع خبرنگاران گفت: تعداد پناهندگان افغانی در ایران ۸۵۰۰ نفر برابر طرح آمار سال بوده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیشنهاد راه‌اندازی مرکز نمونه از سوی هیئت افغانستان تصریح کرد: این پیشنهاد باید مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و چنان‌چه به یک توافق پایدار دست پیدا کنیم آن را اجرایی خواهیم کرد.

عبداللهی با بیان اینکه محل اقامت و حوزه استقرار پناهندگان مجاز مشخص شده و طبق قوانین و مقررات تردد و اشتغال آن‌ها صراحتا اعلام شده است، ادامه داد: پناهندگان افغانی که در طرح آمایش شرکت نکرده‌اند، غیرمجاز تلقی شده و با آن‌ها برخورد قانونی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تامین امنیت مرزهای ایران برای جلوگیری از ورود اتباع غیرقانونی افغان به کشور اظهار داشت: همان‌گونه که در سال قبل اعلام کرده‌ایم مرزهای کشور با دقت بیشتری کنترل شده که کشورافغانستان نیز در این زمینه با ایران همکاری  لازم را داشته است.

عبداللهی در ادامه افزود: در یک اقدام یک‌طرفه و یک‌جانبه در سال ۸۹ آغاز به ثبت نام اتباع غیرمجاز کرده‌ایم که از میان یک میلیون و ۴۲۰ هزار نفر مهاجر غیرقانونی تنها یک میلیون و ۳۰ هزار نفر اعلام حضور کرده‌اند؛ همچنین ۴۶۰ هزار نفر روادید دریافت کردند و حضور آن‌ها در ایران قانونی است.

معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که جمهوری اسلامی ایران چه مشوق‌هایی برای بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغانی اتخاذ کرده است، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران پنج مکان را برای اشخاصی که داوطلبانه قصد بازگشت به افغانستان دارند تعیین کرده تا آن‌ها برای بازگشت با مشکل جدی روبه رو نشوند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.