پنجشنبه‌ها؛ درس زندگی

جام جم آنلاین: تا همین روزهای آخر شهریور امسال کسی نمی‌دانست تکلیف روزهای پنجشنبه که سال گذشته در اغلب مدارس تعطیل بود، چه می‌شود.

چرا که اردیبهشت امسال وزیر آموزش و پرورش از تعطیلی تمام مدارس کشور در پنجشنبه‌ها خبر داد، اما همزمان با آغاز شهریور، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد​ اعضای این کمیسیون با تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس مخالف هستند.

تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس از سال تحصیلی ۹۱ـ۹۰ در تمام دبستان‌های کشور آغاز شد البته براساس اعلام آموزش و پرورش بیش از ۸۰ درصد مدارس راهنمایی و متوسطه نیز در این طرح شرکت داشتند.

در واقع مدارس یک ‌نوبته می‌توانستند در صورت تمایل و با هماهنگی مدیر مدرسه و منطقه، روزهای پنجشنبه تعطیل شود.

این موضوع از سوی آموزش و پرورش قانونی اعلام می‌شد؛ چرا که شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و رییس جمهور آن را امضا و ابلاغ کرده بود.

هر چند اعضای کمیسیون آموزش مجلس از طرحی دو فوریتی برای بررسی این موضوع هم خبر داده بودند، اما اواسط شهریور مسوولان آموزش و پرورش از رایزنی در این خصوص و تائید کمیسیون آموزش مجلس برای تعطیلی پنجشنبه‌ها خبر دادند.

تا این‌که در نهایت وزیر آموزش و پرورش با بیان این که برنامه‌های رسمی آموزش و پرورش در پنج روز تعریف شده است، اعلام کرد: تمام ساعات درسی مصوب دانش‌آموزان باید در روزهای شنبه تا چهارشنبه برگزار شود و پنجشنبه‌ها و بعدازظهر تمام هفته‌ها، مسوولان مدارس می‌توانند برنامه تجمیعی داشته باشند.

حاجی‌بابایی توضیح داد: برنامه تجمیعی به این معنی است که مسئولان مدارس می‌توانند دانش‌آموزان را به اردو برده یا برنامه‌های متنوع فرهنگی، تربیتی و تفریحی برگزار کنند؛ به عنوان مثال اولیا می‌توانند یک روز در مدرسه جمع شوند و با فرزندانشان برنامه‌های شاد داشته باشند؛ برنامه‌های روزهای پنجشنبه، جمعه و بعدازظهر​ تمام روزها فوق برنامه و اردو خواهد بود. به گفته وزیر آموزش و پرورش، این برنامه‌ها اجباری نیست و هیچ کس نمی‌تواند دانش‌آموز را در روزهای پنجشنبه و بعدازظهرهای هفته مجبور کند به مدرسه بیاید و این زمان‌ها در اختیار خانواده است.

با همه چالش‌های موجود آموزش و پرورش، تقویت انگیزه و نشاط دانش‌آموزان برای فراگیری بیشتر دروس، گسترش فعالیت‌های پرورشی و فوق برنامه جهت رشد همه‌جانبه تربیتی دانش‌آموزان و انطباق بیشتر برنامه‌های آموزشی و تربیتی با شرایط سنی و ویژگی‌های روانی دانش‌آموزان را می‌توان از اهداف طرح تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس اعلام کرد.

تقویت ارتباط مدرسه و خانواده، تحکیم تعامل عاطفی دانش‌آموزان با خانواده، انعطاف‌پذیری برنامه‌ها و زمان آموزش متناسب با شرایط اقلیمی و منطقه‌ای و همچنین تقویت انگیزش و فراهم کردن زمینه‌های ارتقای تحصیلی و حرفه‌ای شغلی و پژوهشی معلمان ابتدایی از دیگر اهداف این طرح است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.