پنجمین نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون آغاز شد

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > سیاست‌خارجی – ممتازنیوز:
پنجمین نشست سه جانبه محمد جواد ظریف و جان کری وزیران امور خارجه ایران و آمریکا با حضور کا‌ترین اشتون هماهنگ کننده ۱+۵ در ششمین روز مذاکرات وین ۸ برگزار شد.

به گزارش ایرنا، همزمان با این مذاکرات، معاونان ظریف با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌و‌گو می‌کنند.

پیش از پنجمین نشست سه جانبه ظریف، کری و اشتون، معاونان طرفین با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

یک عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در واکنش به اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر تمدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ اعلام کرد: صحبت از تمدید مذاکرات نیست.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای که خواست نامش بیان نشود در گفت‌و‌گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به وین افزود: تا به حال به هیچ وجه صحبت از تمدید نشده و تمرکز ما روی به نتیجه رساندن توافق جامع است.

پیش از این نیز، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران اعلام کرد که تمدید مد نظر تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران نبوده و نیست.

این منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران امروز (یکشنبه) در گفت‌و‌گو با خبرنگار اعزامی ایرنا به وین، اخبار رسانه‌های غربی مبنی بر تمایل تیم مذاکره کننده ایران به تمدید زمان مذاکرات را رد کرد.

دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای از روز سه شنبه گذشته در شهر وین با حضور وزرای خارجه ایران، آمریکا و اروپا آغاز شده و امروز ششمین روز این مذاکرات و یک روز قبل از پایان مهلت تعیین شده یعنی ۲۴ نوامبر / سوم آذر ماه است.

بسیاری از رسانه‌های غربی از‌‌ همان روزهای نخست این دور از مذاکرات به دلیل اختلافات اساسی میان طرفین بر سر میزان غنی سازی اورانیوم ایران، نحوه لغو تحریم‌ها و مدت زمان توافق از کافی نبودن زمان برای رسیدن به راه حل‌های مشترک سخن گفته‌اند.

امروز و یک روز قبل از پایان مهلت تعیین شده نیز، از تمایل ایران به تمدید مذاکرات و به نقل از منابع خود در این باره سخن می‌گویند. این در حالی است که هیات مذاکره کننده هسته‌ای ایران بار‌ها اعلام کرده است که تمدید مذاکرات مدنظرش نبوده و نیست.

گرچه تحلیلگران بین المللی توقف این مذاکرات را حتی در صورت نرسیدن طرفین به توافق جامع تا آخرین لحظات ۲۴ نوامبر و حتی پس از این زمان را «ناممکن» می‌دانند اما درباره بحث «تمدید» و زمان و چگونگی آن نیز تحلیل‌ها متفاوت است چرا که تهران اعلام کرده مایل به تمدید مذاکرات نیست.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به وین، این روز‌ها از جهاتی یادآور روزهای ۲۳ تا ۲۵ نوامبر سال ۲۰۲۲ در ژنو است که هیات‌های مذاکره کننده سخت در تلاش برای رسیدن به توافق بودند. دیپلمات‌ها سال گذشته ساعت صفر ۲۴ نوامبر را تا بامداد روز بعد نگه داشتند و پس از ۲۷ ساعت مذاکره، در ‌‌نهایت رسیدن به توافق اولیه را اعلام کردند.

– .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.