پنجمین گردهمایی ‘جایزه شهید مطهری’ در دهلی نو برگزار شد

به گزارش ایرنا؛ امسال پنجمین جایزه شهید مطهری توسط هیات داوران به پنج نفر از استادان و علمای هندی که در زمینه ترویج آثار شهید مطهری خدماتی ارایه کرده بودند تعلق گرفت و جلد اول کتاب ‘خدمات متقابل اسلام و ایران’ به زبان اردو رونمایی شد.

جایزه امسال شهید مطهری در هند به مولانا محمد شاکر نقوی امرهوی، مولانا ممتاز علی، پرفسور اخترالواسط، پرفسور عزیزالدین حسین همدانی و غلامحسین موتو اهدا شد.

سرپرست رایزنی فرهنگی ایران در هند با قدردانی از حضور استادان و شخصیت های ممتاز هندی دراین مراسم گفت: استاد شهید مرتضی مطهری یک عالم وارسته دینی و شخصیت برجسته و استاد حوزه و دانشگاه بود و حضرت امام خمینی (ره) در خصوص آثار این شهید بزرگوار فرمودند که همه آثار وی بدون استثنا خوب است و شهید مطهری را پاره تن خود نامیدند.

‘احمد عالمی’ با تاکید بر مطالعه آثار این شهید بزرگوار افزود: از ویژگی های استاد مطهری که شاخص این بزرگوار است عالم بودن به زمان خود بود و ایشان موقعیت زمان خود را به خوبی می شناخت و به اقتضای زمان سخن می گفت و اگر وقتی تشخیص داد که برای جوانان و کودکان سخن بگوید کتاب داستان راستان را نوشت و در زمانی که هجمه های زیادی به احکام نورانی اسلام وارد می شد کتاب حقوق زن در اسلام و حجاب را به تحریر درآورد.

وی گفت: از دیگر ویژگی های این شهید بزرگوار ایستادگی در برابر جهالت ها و نادانی ها بود و با تمام وجود در مقابل جهل و نادانی ایستاد و این برخورد مطهری برخورد عالمانه و منطقی بود.

وی افزود: متاسفانه در دنیای امروز استدلال و منطق حاکم نیست و کشیش آمریکایی در مقابل استدلال قرآن اقدام به قرآن سوزی می کند و به پیامبر و مقدسات مسلمین اهانت می کند و باید عالمان دینی و کسانی که در مسیر علم و دانش گام برمی دارند با وی و دیگر افراد جاهل مقابله کنند و بگویند اگر سخن و استدلالی ندارند چرا این قدر وقیح و زشت عمل می کنند.

وی گفت : شهید مطهری اهل منطق و استدلال بود و درمقابل کسانی که با او مقابله داشتند هیچگاه به غیر منطق سخن نگفت و این حرکت او باعث شد که وی جاودانه بماند و کلام و سخن او برای همیشه در گوش جهانیان جاودانه باشد.

کاردار سفارت ایران در هند نیز در این مراسم گفت: شهید مطهری یک شخصیت جهانی است و تنها تعلق به ایران ندارد و این شهید بزرگوار استاد حوزه و دانشگاه و حامی مظلومان و از تئوریسین های انقلاب بزرگ اسلامی بود و به دنیا نشان داد که اسلام چه می گوید و انقلاب اسلامی چه می خواهد.

‘محسن پاکپرور’ افزود: شهید مطهری شخصیت بسیار بزرگی بود و مکاتب مارکسیت ؛ سوسیالیست و غیره را به خوبی می شناخت و در طول حیات خود با پدیدآوردن آثار فراوان فرهنگی و اجتماعی؛ اسلام ناب را در مقابل این مکاتب معرفی کرد.

وی گفت: شهید مطهری در زمینه سیاسی نیز مواضع بسیار قاطع و شفافی داشت و همواره از مردم مظلوم فلسطین حمایت می کرد و لابی های صهیونیستی و اهداف جنایتکارانه و سلطه طلبانه آنها را افشا می کرد.

رییس خانه فرهنگ ایران در دهلی نو نیز در مراسم جایزه شهید مطهری گفت: شهید مطهری با حدود ۱۰۰ عنوان کتاب و ۲۰۰ عنوان مقاله ؛ اسلام شناس، فیلسوف، جامعه شناس و احیاگر اسلام بود.

علی دهگاهی افزود: ایشان یک شخصیت جامع الاطراف بودند که در ایران و کشورهای اسلامی به خوبی شناخته شده و استاد حوزه و دانشگاه بود و در مدت حیات خود خدمات زیادی به مطالعات اسلامی کردند.

وی گفت: مطهری منادی وحدت اسلامی بود و تلاش می کرد از انحرافات فکری در اسلام جلوگیری کند و مخالف تحجر، ارتجاع و سطحی نگری و خرافات بود.

آساق ** ۵۸۹**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.