پنج دقیقه تا نابودی جهان!

۲۷م دیماه ،

گروهی از دانشمندان اعلام کرده‌اند که عقربه «ساعت قیامت» در سال ۲۰۲۴ در جایگاه خود در پنج دقیقه به نیمه شب که نماد ویرانی انسانها است، باقی خواهد ماند.

ممتازنیوز: گروهی از دانشمندان اعلام کرده‌اند که عقربه «ساعت قیامت» در سال ۲۰۲۴ در جایگاه خود در پنج دقیقه به نیمه شب که نماد ویرانی انسانها است، باقی خواهد ماند.

این دانشمندان که چشم‌انداز آینده بشریت را تار می‌دانند، همچنین یک نامه سرگشاده به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نوشته و وی را به همکاری با دیگر رهبران جهان برای کار بر روی تغییرات آب‌وهوایی ترغیب کرده‌اند.

این ساعت یک نماد تهدید نابودی قریب‌الوقوع بشریت از سلاحهای هسته‌ای یا زیستی، تغییرات آب‌وهوایی و دیگر بلایایی ناشی از انسان است. نشریه دانشمندان اتمی برای انجام بررسی‌های خود در مورد چگونگی به روزرسانی زمان ساعت در سال ۲۰۲۴، وضعیت فعلی زرادخانه‌های هسته‌ای جهان، بازیابی کند و پرهزینه از اتفاقهایی مانند بحران هسته‌ای فوکوشیما و اتفاقهای آب‌وهوایی شدید که با یک الگوی گرم‌شدن جهانی مطابقت داشتند را در نظر گرفتند.

در این نامه آمده است: سال ۲۰۱۲ گرمترین سال ثبت شده در آمریکا بوده که با خشکسالی ویرانگر و توفانهای وحشیانه همراه بوده است. این اتفاقهای شدید دقیقا همان چیزی می باشند که مدلهای هواشناسی برای یک جو مملو از گازهای گلخانه‌ای پیش‌بینی کرده‌اند.

این نامه در عین حال بعضی از پیشرفتها را مورد توجه قرار داده و اوباما را برای اجرای اقداماتی در مسیر هدایت کشور به یک مسیر انرژی معقولتر تحسین کرده است.

رابرت سوکولو، رئیس هیات تعیین کننده وضعیت ساعت در بیانیه ای اظهار کرد: ما به همان اندازه دور اول، به دور دوم ریاست جمهوری اوباما امیدواریم که در آن عقربه ساعت قیامت یکسال پس از دولت وی به عقب برگردانده شد. ۲۰۲۴ سال رهبری آمریکا در کندتر شدن تغییرات آب‌وهوایی و تعییین یک مسیر به سوی حهان بدون سلاحهای هسته‌ای است.

ساعت قیامت در سال ۱۹۴۷ به عنوان راهی برای اخطار به جهان توسط دانشمندان هسته‌ای در مورد خطرات سلاحهای هسته‌ای ساخته شد. در آن سال، این دانشمندان زمان را هفت دقیقه به نیمه شب قرار دادند. تا سال ۱۹۴۹ با به وخامت گذاشتن روابط آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، عقربه این ساعت سه دقیقه به نیمه شب قرار داشت.

در سال ۱۹۵۳، پس از اولین آزمایش بمب هیدروژنی این ساعت به دو دقیقه به نیمه شب تغییر یافت.

خوش‌بینانه‌ترین موضع این دانشمندان در سال ۱۹۹۱ بود که جنگ سرد پایان یافته و روسیه و آمریکا زرادخانه‌های خود را کاهش دادند. در این سال، ساعت قیامت در ۱۷ دقیقه به نیمه شب تنظیم شد اما از آن زمان تا سال ۲۰۱۰ با قطع امید از خلع کامل سلاحهای هسته‌یی و ورود تروریسم هسته‌یی و تغییرات آب‌وهوایی، یک حرکت تدریجی به سوی ویرانی به وجود آمد. 

در سال ۲۰۱۰، دانشمندان هسته‌یی امیدهای تازه‌ای را در معاهدات کاهش سلاح و گفتگوهای بین‌المللی در مورد آب‌وهوا ملاحظه کرده و عقربه این ساعت را یک دقیقه به عقب در جایگاه شش دقیقه به نیمه شب برگرداندند اما در سال ۲۰۱۲ دوباره این عقربه یک دقیقه به جلو کشیده شد.

خبرگزاری ایسنا

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.