پنج دلیل مسخره که شما را به زندان می اندازد!

از چپ به راست: دکتر تان آنگ، ایهار سیخانیوک، نریمام تامیمی، میریام لوپز، اسکیندر نیگا

از چپ به راست: دکتر تان آنگ، ایهار سیخانیوک، نریمام تامیمی، میریام لوپز، اسکیندر نیگا
از چپ به راست: دکتر تان آنگ، ایهار سیخانیوک، نریمام تامیمی، میریام لوپز، اسکیندر نیگا

به نظر می رسد که برخی از دولل نمی توانند با تلاش مردم خود برای اینکه یک زندگی معمولی داشته باشند، کنار بیایند و به دنبال هرگونه بهانه ای هستند تا آنها را زندانی کنند. بهانه های گوناگون، از رفتارهای خیرخواهانه گرفته تا جنسیت زن داشتن، می توانند تبدیل به دلیلی برای دولت های ستمکار شوند که مردم خود را دستگیر کنند. اما مگر دلیل اصلی چیزی غیر از این است که آنها قدرت انجام چنین کاری را دارند؟

ممکن است به نظر شما این بهانه ها بسیار بی پایه و اساس یا حتی احمقانه بیایند، اما اینگونه اتفاقات برای مردم بی گناه در برخی از کشورها می افتد. درست است که آنها هیچ خلافی مرتکب نشده اند، اما قانون آنها را محکوم می کند. در اینجا به پنج مورد از این وقایع اشاره می کنیم.

۱٫ وقتی که تلاش می کنید یک دعوا را خاتمه دهید!

در میانمار، نیروی پلیس از دکتری به نام تان آنگ درخواست کرده تا به آنها در فرونشاندن شورشی میان مسلمانان و بودایی ها کمک کند. شاهدان این داستان می گویند که وقتی وی به آنجا رسید، در حقیقت تلاش کرد تا جمعیت هیجان زده را آرام کند و دعوا را خاتمه دهد.

با این وجود، همان شب مقامات او را به خاطر مرتبط بودن با این شورش ها دستگیر کردند و تا ماه ها بعد بدون هیچ دسترسی به دنیای خارج بازداشت نگاه داشتند. اکنون نیز او در حال گذراندن یک دورۀ ۱۷ سال در زندان های این کشور است، و متاسفانه، از یک تومور هیپوفیز در بدن خود رنج می برد.

سازمان بین المللی اَمنستی باور دارد که این اتهامات دروغین بوده و دکتر تان آنگ به دلیل نقش خود به عنوان رهبر مسلمانان مورد هدف قرار گرفته و دستگیر شده است.

۲٫  وقتی که در اذعان عمومی هدیه بدهید!

باور بکنید یا نه، هدیه دادن در اماکن عمومی در بلاروس یک جرم بحساب می آید. علاوه بر این فحش دادن نیز می تواند جرم دیگری باشد که به خاطر آن راهی زندان می شوید. این دو مورد از عجیب ترین و احمقانه ترین قوانینی هستند که دولت بلاروس برای جلوگیری از کنش های توده ای اعمال کرده است.

مقامات بلاروس مرتبا مردم را جریمه می کنند، آنها را کتک می زنند یا حتی به زندان می اندازند و دلیل آنها هم فقط جمع شدن در مکان های عمومی، تظاهرات یا تشکیل هرگونه سازمان اجتماعی دیگر است. یک مثال خوب، داستان مردی به نام ایهار سیخانیوک است که بعد از ثبت نام در یک گروه متعلق به مردان مجرد، او را به ایستگاه پلیس برده و کتک زدند. کار تا جایی پیش رفت که حتی عکس های درون گوشی او را هم زیر و رو کرده و به خاطر این عکس ها او را مسخره کرده بودند. بعد از بستری شدن، بیمارستان آن منطقه حاضر نشده است زخم های او را به عنوان مدرک ثبت کند و مقامات نیز این حمله را پیگیری نکرده اند.

۳٫ وقتی که از مادر خود در برابر حملۀ سربازان دفاع کنید!

نریمام تامیمی یک زن فلسطینی با چهار فرزند است. او در روستای نابی صباح زندگی می کند، روستایی که نیروهای اسرائیلی مرتبا آن را مورد حمله قرار می دهند. سربازان تاکنون دو تن از اعضای روستا را به قتل رسانده اند. یکی از آنها برادر نریمام بوده که با شلیک گلوله از پشت فوت کرده است. علاوه بر این، صدها نفر دیگر نیز بدست این سربازان زخمی شده اند. فرزندان نریمام نیز جزو این دسته از افراد بوده اند که بعد از مورد حمله قرارگرفتن توسط گلوله های لاستیکی و گاز اشک آور، مدتی در بیمارستان بستری شده اند.

نریمام یکی از روستائیانی است که در تظاهرات صلح آمیز هفتگی بر ضد این خشونت ها شرکت می کند. در طی یکی از این اعتراضات، او سعی کرد از حملۀ سربازان اسرائیلی به مادر پیر خود جلوگیری کند و همین موضوع بهانه ای بدست سربازان داد تا او را دستگیر کنند.

۴٫ وقتی که در مکزیک زن باشید!

آنروز برای زن خانه دار مکزیکی و صاحب چهار فرزند، میریام لوپز، همچون هر روز دیگری بود. بعد از آنکه فرزندان خود را به مدرسه برد، ناگهان توسط سربازان دستگیر شد، چشم بند بر چشمانش زدند، دست و پایش را بستند و او را به سربازخانۀ ارتش منتقل کردند. در طول هفتۀ بعد، او به طور دائم مورد تجاوز و شکنجه قرار گرفته است. او را با شوک الکتریکی، خفگی تا حد مرگ و موقعیت های آزاردهندۀ بدنی شکنجه کرده اند.

پس از آن نیز مجبورش کرده اند تا یک اعتراف دروغین در مورد حمل مواد مخدر را امضا بکند و در نتیجه برای هفت ماه دیگر نیز او را در زندان نگاه داشته اند. با وجود اینکه بعد از این ماجرا، او توانست چند نفر از کسانی را که در حمله به او دست داشته اند شناسایی بکند، هیچ اتهامی به این افراد وارد نشد. و تاسفبارتر اینکه، میریام اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست. گزارشات شکنجه و بدرفتاری در مکزیک، طی سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲، تا ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

۵٫ وقتی که آرزوی کشوری بهتر را دارید!

ماجرای آخر، مربوط به زمانی است که شما آرزو و عقاید خود را بیان می کنید. تصور کنید که بخاطر این کار شما را زندانی کنند. هنگامی که مقامات حبشی برای روزنامه نگاری بنام اسکیندر نیگا ۱۸ سال زندان بریدند، این یکی از بهانه های آنها در متهم کردن او به تروریسم و خیانت بود. این هشتمین باری است که اسکیندر به خاطر کار روزنامه نگاری متهم شده است. در یکی از این دفعات، مقامات حتی زن او را هم، با اینکه در آن زمان باردار بود، بازداشت کردند. در نتیجه این زن کودک پسر خود را در زندان بدنیا آورد.

این ۵ داستان از عجیب ترین مواردی بوده اند که دولل مردم خود را بدون ارتکاب هیچ جرمی مورد هدف قرار داده اند. امیدواریم با بالا رفتن آگاهی جهانی، دیگر شاهد اینگونه اتفاقات ناگوار نباشیم.

مطلب مرتبطی وجود ندارد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.