پنج فیلم مستند در گروه هنر و تجربه اکران می‌شود

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

۵ فیلم مستند منتخب از میان ۱۶ فیلم معرفی‌شده در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران می‌شوند.

به گزارش هنرآنلاین، “کهریزک چهارنگاه”، “شش قرن و شش سال”،”مُلف گند”، “از ایران، یک جدایی” و “نویسنده بودن” آثاری است که پس از آغاز به کارگروه سینمایی هنر و تجربه در سینماهای این گروه به نمایش عمومی در می آیند.

مستند “کهریزک، چهار نگاه” به کارگردانی چهار فیلمساز مطرح در چهار اپیزود توسط رخشان بنی اعتماد، محسن امیریوسفی، بهمن کیارستمی و پیروز کلانتری با تهیه کنندگی محسن امیریوسفی و پیروز کلانتری در سال ۱۳۹۰ ساخته شده است.

اپیزود اول “اتاق ۲۰۲”: وضعیت زنان سالمند مرکز توانبخشی محمدآباد کهریزک و بانوان حامی آنها در فیلم بررسی می‌شود و فیلمساز به مرور دغدغه‌های شخصی خود را هم مطرح می‌کند.

اپیزود دوم “هملت در کهریزک”: این فیلم، روایت رضا بختیاری مددجوی نابیناست که از داشتن دست و پا بی بهره است، قصد دارد نمایشنامه هملت را با بازی خودش روی صحنه ببرد.

اپیزود سوم “آفتاب پائیزی”: گذران روزگار پیرمردهای آسایشگاه با نکته‌ها و روایت‌هایی از خود آن‌ها همراه شده است.

اپیزود چهارم “کهریزک چهار نگاه”: در روز عید قربان در کنار اهدای نذورات و کمک های خیرین به آسایشگاه، شاهد مراسمی از آموزش مناسک حج در این آسایشگاه هستیم.

“شش قرن و شش سال” به کارگردانی و تهیه کنندگی مجتبی میرتهماسب از دیگر آثار پرافتخار سینمای مستند است. این فیلم بازخوانی آثار عبدالقادر مراغی، موسیقی دان قرن هشتم هجری است و برای اولین بار موسیقی ششصد سال پیش ایران شنیده می گردد. جایزه ویژه هیات داوران مستند جشنواره سال ۹۲ را نیز دریافت کرده است.

“نویسنده بودن” به کارگردانی و تهیه کنندگی مصطفی آل احمد دربارهٔ زندگی سیاسی، اجتماعی و خصوصی زنده یاد جلال آل احمد است.

“مُلف گند” به کارگردانی و تهیه کنندگی محمود رحمانی روایت مرد چهل و اندی ساله که به شکلی بدیع و خلاقانه بخشی از خاطرات دوران جنگ و کودکی اش را بیان می کند. این فیلم در جشنواره هایی نظیر حقوق بشر سوئد، نورنبرگ، بلژیک جوایزی را دریافت کرده است.

هم چنین “از ایران، یک جدایی” به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی با تهیه کنندگی کتایون شهابی مراحل ساخت فیلم برنده اسکار “جدایی نادر از سیمین” ساخته اصغر فرهادی، بازتاب آن در رسانه‌ها، مخاطبان فیلم و… را مورد بررسی قرار می‌دهد.

جمال امید، هوشنگ گلمکانی، جعفر صانعی مقدم، ایرج تقی پور، شهرام مکری، محمد رضا فرجی، مجید مسچی، سیف الله صمدیان و امیر حسین علم الهدی اعضای شورای سیاستگذاری سینمای هنر و تجربه می باشند که انتخاب آثار را برعهده دارند.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.