پنج نکته درباره آلاینده‌های هوای تهران

بر اساس اطلاعات سیاهه انتشار سال ۹۶ منابع متحرک اعم از خودروهای سواری،تاکسی، موتوسیکلت، وانت، مینی‌بوس،اتوبوس واحد،اتوبوس سرویس و کامیون با تولید ۸۲.۹ درصد آلاینده‌های گازی و ۶۰.۸ درصد ذرات معلق بیشترین نقش را در آلودگی هوای تهران داشته‌اند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آنچه به عنوان سیاهه انتشار شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از داده‌هاست که انتشار آلایندگی‌های مختلف را از منابع گوناگون به تفکیک مکانی و زمانی بیان می‌کند. سیاهه انتشار مهمترین ابزار علمی و مدیریتی شناخت و کاهش آلودگی هواست که بدون آن برنامه‌ریزی برای کاهش آلودگی هوا کاملا بی‌هدف است.

آخرین به‌روزرسانی سیاهه انتشار برای سال ۹۶ انجام شده و در آن به نقش آلاینده‌های گازی و ذرات معلق در آلودگی هوا پرداخته شده است. برخی از مهمترین نکات این سیاهه به شرح زیر است:

* منابع متحرک با ۸۲.۹ درصد مهم‌ترین عامل در تولید آلاینده‌های گازی بوده‌اند.

* سهم منابع متحرک در تولید ذرات معلق ۶۰.۸ درصد بوده است.

* از بین منابع متحرک خودروهای دیزلی شامل مینی‌بوس، اتوبوس واحد،اتوبوس سرویس و کامیون بیش از ۳۰ درصد ذرات معلق ناشی از منابع متحرک را تولید می‌کنند که سهم مینی‌بوس ۴ درصد،اتوبوس واحد ۵.۷ درصد، اتوبوس سرویس ۷.۴ درصد و کامیون ۱۵.۷ درصد است.

* خودروهای سواری ۱۳.۹ درصد، تاکسی ۲.۱ درصد،موتورسیکلت ۱۰.۱ درصد و وانت ۱.۸ درصد از ذرات معلق ناشی از منابع متحرک را تولید کرده‌اند.

* فرودگاه‌ها ۰.۲ درصد، راه‌آهن ۰.۲ درصد،پایانه‌های اتوبوس ۲.۳ درصد، واحدهای خانگی، تجاری و اداری ۲.۳ درصد، نیروگاه‌ها ۱۲.۱ درصد، پالایشگاه‌ها ۴.۴ درصد و صنایع ۱۷.۸ درصد در تولید ذرات معلق در شهر تهران نقش داشته‌اند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.