پنج پایگاه اینترنتی تولید محصولات زیست فناورانه درکشور فعال است

۲۷فروردین۱۳، فاوانیوز : عضو ستاد توسعه زیست فناوری از فعالیت پنج پایگاه اینترنتی تولید محصولات زیست فناورانه در کشور خبر داد و گفت: این پایگاه اینترنتی ها در مراکز رشد مستقر می باشند و اغلب آنها در حوزه بیوتکنولوژی فعالیت می کنند.

دکتر ˈمجید معنویˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: هم اکنون بزرگترین پایگاه اینترنتی های تولید محصولات زیست فناورانه در کشور فعالیت دارند . علاوه براین چند پایگاه اینترنتی تولید محصولات زیست فناورانه نیز در شهرک های صنعتی و محیط های نزدیک مراکز دانشگاهی در کشور ایجاد شده است و بعضی از این پایگاه اینترنتی ها به صورت منطقه ای اقدام به تولید محصولات بیوتکنولوژی کرده اند.

عضو ستاد توسعه زیست فناوری گفت: در بسیاری از شهرستان ها مراکز تولید محصولات زیست فناوری ایجاد شده است که بسیاری از آن ها در یک سطح نیستند. بعضی روی پایه مواد اولیه، بعضی روی فرمولاسیون محصولات و بعضی روی تولید کامل محصولات فعالیت می کنند؛ برای مثال پایگاه اینترنتی تولید داروی فاکتور هشت در مشهد و در گرگان با کمک بخش خصوصی در حال راه اندازی است.

وی درمورد تولید محصولات تراریخته در کشور گفت: از آنجا که درتولید محصولات تراریخته باید قوانین و استانداردهای بین المللی رعایت شود، بنابراین باید گلخانه های تراریخته در کشور فعال شوند . هم اکنون ساخت این نوع گلخانه ها مراحل نهایی خود را طی می کنند وبا راه اندازی این گلخانه ها جهشی بزرگ در تجاری سازی محصولات ترایخته ایجاد می گردد.

وی خاطرنشان کرد : از ابتدای سال آینده این گلخانه ها عملیاتی می شوند و با احداث آنها بسیاری از محصولات تراریخته که به صورت آزمایشگاهی تولید شده اند اجازه ورود به بازار را خواهند یافت.

معنوی اظهار داشت: درمراکز تولید محصولات تراریخته در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی فعالیت های متنوعی انجام شده است که از جمله آن ها می توان به تولید محصولات متنوع در حوزه آفت کش ها اشاره کرد . این محصولات باید شانس ورود به بازار را پیدا کنند .

وی ابراز امیدواری کرد که در سال جاری تعدادی از این محصولات وارد بازار کشور شوند.

معنوی گفت : علاوه بر پایگاه اینترنتی های تولید محصولات زیست فناوری هم اکنون ۱۵ شرکت تولیدی محصولات زیست فناوری نیز در حوزه های مختلف کشاورزی از جمله کشت ، کودهای بیولوژیک و سموم فعالیت می کنند.
فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.