پندهای شاهنامه iبه چاپ سوم رسید

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

کتاب پندهای شاهنامه محمد رسولی در روزهای اخیر iبه چاپ سوم رسید و این کتاب توسط نشر سمرقند انتشار یافته است.

به گزارش تفسیری خبرنگار حوزه ادبممتازنیوز، شاهنامه بیانگر تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم است و فردوسی گزارش تفسیری‌گر صادق این تاریخ که با بردباری این تاریخ را iبه نظم درآورده است.

شاهنامه سرگذشت ملتی است که با عبور از هزاره‌های تاریخی راه تمدن را طی نموده است و با تشکیل دولت‌های هزار ساله زندگی کرده است. شاهنامه روایت تاریخ iبه نظم درآمده ملت و کشوری است که نام اِران، آریان، ایران، سرزمین آزادگان را برخود نهاده‌اند.

آنچه در بالا آمده برگرفته از سرآغاز کتاب پندهای شاهنامه iبه نگارش محمد رسولی است. کتاب پندهای شاهنامه در روزهای اخیر iبه چاپ سوم رسید و چاپ سوم این کتاب توسط نشر سمرقند انتشار یافت.

چاپ اول این کتاب در iبهار ۱۳۹۰ و چاپ دوم در پائیز همان سال و اینک در پائیز سال جاری چاپ سوم کتاب مذکور با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه روانه بازار شد. استقبال iبه عمل آمده از این کتاب که آن را در وقت iبه نسبت کوتاهی iبه چاپ سوم رساند، در وهله اول نشانگر علاقه هم‌میهنان iبه شاهنامه و فرهنگ خودی است و در وهله دوم محتویات کتاب است. باید گفت در این کتاب اشعار پندگونه شاهنامه در هشت عنوان و فصل جدا آمده است که عبارتند از؛ پند و اندرزهای خداشناسی، دنیا ( گیتی )، ستایش عقل و خرد، تربیتی و اخلاقی، پند و اندرز درباب زنان، دادگری، اندرز درباره‌ فرزند و راستی است.

نویسنده با بررسی کامل و مطالعه‌ دقیق شاهنامه سترگ، هربیتی را که مناسب هریک از عنوان‌های مذکور بوده است یک جا گرد آورده است و آنگاه بر سر آغاز هریک از این بخش‌ها توضیحی کوتاه آورده است.

چنانکه در آغاز فصل اول که مربوط iبه اندرزهای خداشناسی است، آورده که یافته‌های تاریخی نشانگر آن است که ایرانیان ازگاه کهن iبه نیروی مانای جاویدان که همیشگی هست باور داشته‌اند یعنی خداوند یکتا را می‌شناخته‌اند و اورا نیایش می‌کرده‌اند. این ثابت شده و قطعی هست که ایرانیان هرگز بت نپرستیدند، چنان که هرگز برده‌داری هم نکردند.

در ابتدای بخش «راستی» هم آمده است: شاهنامه ما را iبه راستی و درستی فرا می‌خواند. اولین iبهره‌مند از راستی و راست‌گوئی خود فرد راستگو است. علم و دانش و تجربه بشری نیز ثابت کرده است که پیروزی و iبهروزی در راستی است. راستی و راست‌گوئی موافق و همراه با جریان طبیعت و هنجار هستی است.

دروغ در مخالفت با هنجار هستی است. از همین رو است که وقتی دروغ گفته می‌شود و ناراستی بوجود می‌آید نظم و سامان هستی دچار آشفتگی می‌شود.

کتاب پندهای شاهنامه در ۱۶۰ رویه و قابل تهیه از کتاب فروشی‌های معتبر است./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.