پنیر آدم را خنگ می کند؟

۳۰م دیماه ،

این جمله را شاید بارها شنیده باشید که می گویند: “پنیر آدم را خنگ می کند” آیا واقعا این نکته صحت دارد؟ اگر صحیح است ریشه علمی آن چیست؟

در مواقعی که شیر و ماست در دسترس نیست، بهتر است تامین کلسیم توسط پنیر انجام شود.
به طور کلی مصرف لبنیات برای همه سنین مخصوصا کودکان و نوجوانان که در حال رشد می باشند و برای استخوان‌ سازی و داشتن استخوان ‌هایی محکم نیاز به کلسیم دارند، مفید است اما آن چه بیشتر باید مدنظر قرار بگیرد مصرف به اندازه ی آن است.
در مورد این که آیا خوردن گردو با پنیر لازم است یا خیر، تاکنون تحقیقات کاملی انجام نشده و هنوز موضوع مشخص نیست اما به نظر می‌ رسد خوردن گردو با پنیر نسبت کلسیم به فسفر را در بدن اصلاح می‌ کند. مخصوصا در بچه ‌ها که نسبت کلسیم به فسفر ۲ به ۱ نیست، اگر به همراه پنیر هنگام صبحانه یا ناهار و یا شام گردو خورده شود این نسبت بهتر برقرار می‌ شود.
پنیر و گردو
اما اگر بتوانیم طوری برنامه ‌ریزی کنیم و مواد غذایی متنوعی را داشته باشیم که از آن طریق فسفر کافی به بدن برسد، نیازی نیست که حتما در کنار آن گردو بخوریم.
از آنجایی که گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است، نه تنها هنگام صبحانه بلکه به شرط کاهش چربی ‌های دیگر می ‌توان از آن در انواع غذاها، کیک ها و دسرها استفاده کرد.
نکته دیگر این که اگرچه مصرف بسیاری از غذاهای آماده یعنی همان فست‌ فودها را بسیار پیشنهاد نمی ‌کنیم اما بعضی از این غذاها به سبب داشتن پنیر در انواع مختلف از جمله پنیر پیتزا می‌ تواند کمی از نیازهای بدن به کلسیم را جبران کند و از این لحاظ خوردن فست ‌فودهای کم‌ چربی که در آن مواد سرخ شده و سس کمترند اما پنیر دارند، پیشنهاد می ‌شود.
در قبل به سبب عدم رعایت نکات بهداشتی، بعضی پنیرها سبب بروز بیماری ‌هایی در اشخاص می ‌شد. عده ‌ای تصور می ‌کردند خوردن پنیر سبب کاهش هوش و به قولی خنگ شدن می ‌شود، در حالی که این‌ طور نیست. اگر این تعبیر درست بود، فرانسوی ‌ها و ایتالیایی ‌ها که بیش از صد نوع پنیر دارند، باید دارای ضریب هوشی پایینی می ‌بودند. واقعیت این است که خوردن پنیر در حد اعتدال مشکلی را برای اشخاص ایجاد نمی ‌کند.

باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.