پنیر سوئیسی و جلوگیری از حوادث شغلی

۰۲م اسفند ،

به گزارش خبرآنلاین، سازمان مدیریت صنعتی، کتاب «بررسی و تحلیل حوادث شغلی و صنعتی» با بهره‌مندی از شاخص‌ها و معیارهای سنجش و ارزیابی عملکرد ایمنی نوشته دکتر منوچهر امیدواری و ساجد نوروزی را منتشر کرد. کتاب به معرفی روش ها و تکنیک‌های متنوعی که با به کارگیری و استفاده از آنها می‌توان از بروز بسیاری از حوادث پیشگیری نمود و یا حداقل آنها را مدیریت و کنترل کرد می‌پردازد.
​کتاب‌ با ارائه اطلاعات جامع در خصوص ماهیت رویدادها و حوادث، چگونگی وقوع آن‌ها را با استفاده از مدل‌های بررسی اتفاق و رویداد تشریح می‌کند و به واکاوی استراتژی‌های پیشگیری از حوادث و خسارات می‌پردازد. همچنین با استفاده از شاخص‌ها و معیارهای سنجش و اندازه گیری می‌توان عملکرد ایمنی سازمان‌ها را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد تا از این طریق برنامه‌های دقیق‌تری را در خصوص بهبود شرایط ایمنی پیگیری نمود. در نهایت سعی بر آن دارد تا با ارائه یک روش اجرایی، الگویی مناسب را برای سازمان‌ها در خصوص بررسی و تجزیه و تحلیل حوادث ارائه نماید.

در مقدمه این کتاب می خوانیم: «این مجموعه سعی بر آن دارد با اطلاعاتی مفید در خصوص ماهیت رویدادها و حوادث و همچنین چگونگی ایجاد و وقوع آنها با استفاده از مدل‌های بررسی اتفاق و رویداد، علل و عوامل موثر در شکل‌گیری آنها را تعیین نماید، تا با اعمال تمهیدات و اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی متناسب و کارا بتوان با کنترل این عوامل حوادث را تحت کنترل درآورد.»  
معرفی «مدل درخت اتفاق، پنیر سوئیسی، موانع، پاپیون، تری پاد بتا، وانگ و دیگر مدل‌های علمی و تجربه شده» برخی از سرفصل های این کتاب است.
 

ناشر در تشریح چرایی تولید این اثر آورده است: «بیش از ۴۰۰۰ نفر بر اثر نشت گازهای سمی در یک کارخانه مواد شمیایی در سال ۱۹۸۴ در بوپال هند کشته شدند، ۶۵۰ کشته، ۲۷۰۰ زخمی و ۲۰ میلیون دلار نیز حاصل خسارت آتش سوزی در نوامبر ۱۹۸۴ و کشته شدن ۱۰هزار نفر نتیجه اتفاق چرنوبیل اوکراین از جمله تلخ‌ترین حوادث شغلی است که در تاریخ صنعت و اقتصاد دنیا ثبت شده است. منابع انسانی از محورهای اساسی در شکوفایی و توسعه یافتگی و جزء مهم‌ترین عامل‌ها در دستیابی به تولید بهره‌ور هر سازمانی است. این منابع ارزشمند‌ترین سرمایه هر سازمان است و حفظ و صیانت از آنها از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی است که مدیران با آن مواجه‌اند، زیرا تحمیل ضایعات انسانی، از بین رفتن و از دست دادن منابع انسانی برای هر سازمانی جبران ناپذیر و اثر‌گذار است. امروزه در تمام بخش‌های صنعتی کشورهای توسعه یافته توجه به استانداردها و الزامات ایمنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همواره در اولین گام‌های ایجاد سیستم‌های صنعتی (مراحل طراحی سیستم) دیدگاه‌های فنی در خصوص پیاده سازی و اجرای تمهیدات و اصول ایمنی و حفاظتی نقش عمده‌ای دارند. از این طریق است که می‌توان در بهینه‌ترین حالت ممکن سیستم‌های صنعتی را از ضریب اطمینان و ایمنی بالایی برخوردار کرد. این مهم سبب خواهد شد تا از طریق به کارگیری پیش بینی‌های لازم، بتوان به راحتی از وقوع و بروز بسیاری از وقایع ناگوار و پیامد‌های ناشی از آنها پیشگیری کرد.»

این کتاب در هفت فصل و در ۳۶۴ صفحه، با قیمت ۱۳هزار تومان، منتشر کرده است. علاقمندان می‌توانند برای تهیه این کتاب با انتشار یافتنات سازمان مدیریت صنعتی، تماس بگیرند.
 

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.