پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران وارد شده بود

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ جمعه ۱۹م آبان ۹۱،

24-49.jpg

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به ادعای اخیر پنتاگون مبنی بر حمله جنگنده‌های ایرانی به پهپاد آمریکایی در خلیج فارس، گفت: هفته قبل یک فروند هواپیمای ناشناس به فضای فوقانی دریای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس وارد شد که با اقدام به هنگام، هوشمندانه و قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجبور به فرار شد.

به گزارش تفسیری گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار احمد وحیدی در این رابطه اظهار نمود: این تجربه و نیز سوابق پیشی حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران با هوشیاری لازم، همه تحرکات را به طور دقیق رصد نموده و با اقتدار موثر، اقدام‌های قاطع، لازم و به موقع را معمول خواهد نمود.

وی تاکید نمود: جمهوری اسلامی ایران با استفاده از همه ظرفیت‌های ذی‌ربط از جمله مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی موضوع را در دست پیگیری دارد.

به گزارش تفسیری ایسنا، اخیرا پنتاگون مدعی شد که هواپیماهای جنگی ایران هفته قبل در حریم هوایی بین‌المللی به یک پهپاد آمریکایی غیرمسلح شلیک نموده‌اند، گرچه شلیک‌شان به هدف‌ نخورده است.

رویترز با اعلام این خبر گزارش تفسیری داد اتفاق اول نوامبر که سبب اخطار رسمی به تهران از طریق کانال‌های دیپلماتیک شد اولین باری است که تهران به یک هواپیمای آمریکایی بدون سرنشین شلیک می‌کند.

رویترز در ادامه گزارش تفسیری داد که اگر شلیک ایران واقعا به این پهپاد اصابت نموده بود، آمریکا مجبور به انتقام‌گیری می‌شد که عواقبی جدی را به دنبال داشت.

پنتاگون مدعی شد که دو هواپیمای ایرانی در ساعت ۴:۵۰ دقیقه صبح اول نوامبر این پهپاد را که عملیات نظارتی معمول و محرمانه خود را بر فراز آبهای خلیج فارس و در حدود ۱۶ مایلی سواحل ایران انجام می‌داد دیدند.

جورج لیتل، سخنگوی پنتاگون گفت که این هواپیماها چندین بار به پهپاد پریدیتور شلیک نمودند و در حالی که پهپاد از حریم هوایی ایران دور می‌شد تا چندین مایل آن را تعقیب نمودند.

لیتل گفت: ما معتقدیم که آنها حداقل دو بار شلیک نمودند.

سخنگوی پنتاگون افزود که این پهپاد به هیچ عنوان وارد حریم هوایی ایران نشده بود.

به گفته لیتل، لئون پانتا – وزیر دفاع آمریکا – و اعضای کنگره و کاخ سفید بلافاصله در جریان این اتفاق قرار گرفتند و آمریکا با ارسال اخطاری به ایران از طریق کانال‌های دیپلماتیک گفت که واشنگتن از حاویی‌های نظامی خود دفاع می‌کند و به فرستادن هواپیما برای عملیات‌های نظارتی ادامه خواهد داد.

سخنگوی پنتاگون گفت: این اتفاق بی‌سابقه بود. این اولین باری است که یک هواپیمای ایرانی به پهپادمان شلیک می‌کند.

لیتل در پاسخ به این پرسش که “آیا هواپیماهای ایرانی به منظور اخطار دست به شلیک زدند؟” گفت: فرض ما بر این است که آنها با هدف سرنگونی پهپاد به آن شلیک نمودند، ولی سببش را باید از ایرانیان بپرسید.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.