پوتین به این مرد خیانت می کند؟

زمانی که برای سومین بار در ماه می میلادی عنوان رئیس جمهور روسیه را به خود اختصاص داد، اصلی ترین تردید در سطح منطقه ای و بین المللی این بود که آقای رئیس جمهور در چه مسیری گام برخواهد داشت؟ برخی خیابان های مسکو مملو از جمعیت خشمگینی بود که روی کار آمدن مجدد پوتین را برنمی تابیدند. سوال همگان این بود که آیا او مدل مدرن حکومتی را پیش رو خواهد گرفت و یا به روال دو دوره قبل ریاست جمهوری اش ترجیح می دهد سیستمی فردمحور را در روسیه دنبال کند؟
نویسنده این مطلب برای روزنامه واشنگتن پست در ادامه می نویسد: با گذشت هفته ها از روی کارآمدن مجدد ولادیمیر پوتین در کرملین، شواهد امر حاکی از این این بود که وی در همان مسیر قدیمی گام برمی دارد. در پاسخ به اعتراض های مردمی وی بر مجازات برهم زنندگان نظم عمومی افزود. پس از آن نوبت به تصویب قانونی رسید که بر اساس آن نهادهای غیردولتی که از خارج از کشور پول دریافت می کنند و در فعالیت های سیاسی داخلی دستی دارند باید رسما خود را با عنوان ” نمایندگان خارجی ” ثبت نام کنند. این امر رهبران اپوزیسیون در روسیه را به شدت خشمگین کرد.
اکنون نیز نشانه هایی وجود دارد دال بر پیش آمدن اختلاف هایی میان ولادیمیر پوتین و یار شفیق سیاسی او و فردی که برای یک دوره جای مرد پولادین را در کرملین گرفته و البته جانشین امانتداری هم بود. دمیتری مدودف در حال حاضر بر مسند نخست وزیری تکیه داده است. هنگامی که پوتین موقتا قدرت را به مدودف واگذار کرد و خود به دفتر نخست وزیری اسباب کشی کرد بسیاری رئیس جمهور جوان را اصلاح طلبی می خواندند که به دنبال روسیه ای لیبرال تر است. اما سالهای حضور مدودف در قدرت نشان داد که این مساله مصداق عینی نداشته است.
اما تازه ترین نشانه این جدایی را می توان در ویدیوئی دید که در ۵ آگوست سال جاری بر روی یوتیوپ گذاشته شد. هیچ کس نمی داند که چه کسی این ویدئو را تهیه کرده است اما این ویدئو بخشی از فیلمی است با عنوان ” روز از دست رفته” . پیام این ویدئو اما یک چیز است : دمیتری مدودف در جریان جنگ با گرجستان در سال ۲۰۰۸ میلادی کنترل خود را از دست داده و کاملا ترسیده بود. البته توجه داشته باشید که در سال ۲۰۰۸ او عنوان رئیس جمهور روسیه را بر عهده داشت. اما اصلی ترین انتقاد را فرمانده کل سابق ارتش روسیه بر زبان راند که مدودف را ترسو خوانده و تاکید کرد که او نتوانسته در کمترین زمان بهترین تصمیم ممکن را بگیرد. در آن زمان پوتین در جامه نخست وزیر روسیه برای بازی های المپیک در پکن بود. مقام های نزدیک به کرملین ادعا می کنند که پوتین از راه دور مدودف را هدایت کرده است. یوری بالویوسکی فرمانده ارتش سابق روسیه ادعا می کند که به فرمان مدودف اندکی کمتر از این جنگ بازنشسته شده است. مدودف تاکنون بارها ادعا کرده است که در زمان جنگ گرجستان به تنهایی مسائل مربوط به نبرد را هدایت کرده و کسی او را در این مسیر یاری نکرده است. اما ولادیمیر پوتین به صراحت این ادعا را تکذیب کرده و تاکید می کند که در جریان جنگ و البته المپیک حداقل ۲ بار با مدودف تلفنی صحبت و توصیه های لازم را به او کرده است. پیام تلویحی این مساله یک چیز است: پوتین به مدودف می گفت که در این لحظه بهتر است چه تصمیمی بگیرد.
پوتین با رونمایی از این ماجرا می خواهد به همگان بفهماند که این من هستم که دستور می دهم. رئیس جمهور روسیه در سخنان خود باز هم سر این بحث را که چه کسی ابتدا ماشه جنگ را کشید باز کرد. روس ها ادعا می کنند که جرقه اول جنگ را گرجستان زد. گرجستان هم تقصیر را گردن روس ها می اندازد. پوتین همچنان تاکید دارد که گرجستان از یک سال پیش یعنی سال ۲۰۰۷ میلادی به دنبال راهی برای آغاز جنگ بوده است. وی البته تاکید می کند که روسیه جدایی طلبان را در منطقه اوستیا جنوبی آموزش داده است.
ترجمه : سارا معصومی
۵۱۵۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.