پوسیدگی دندان در کودکان

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر معصومه مسلمی ، متخصص دندانپزشکی کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به پرسش ما پاسخ می دهد.

چگونه از پوسیدگی دندان کودکان سه تا شش سال پیشگیری کنیم؟

بسیاری از والدین در مورد اهمیت دندان‌های شیری می‌پرسند و می‌خواهند بدانند با رعایت چه مواردی می‌توانند به سلامت و بهداشت دهان و دندان فرزندشان کمک کنند.

دندان‌های شیری کودکان سه تا شش سال به طور کامل روییده است و در این دوره کودک با تنقلات و اسنک‌ها، ‌آشنا می‌شود و از پدر و مادر خود خواهان این نوع مواد خوراکی است.

اصولا باید والدین یک ساختار غذایی برای کودکان در این سن داشته باشند و اجازه ندهند کودک بین روز تغذیه نامرتبی داشته باشد و از خوردن سه وعده غذا در طول شبانه‌روز امتناع کند.

اصولا این بی‌برنامگی در تغذیه کودکان می‌تواند به بهداشت دهان و دندان آسیب برساند و اگر کودک بداند که در یخچال موادغذایی دلخواهش وجود دارد و هر زمان که بخواهد می‌تواند بخورد، به وعده غذایی او لطمه وارد می‌شود که این نوع برنامه غذایی برای کودکان مناسب نیست.

اگر والدین، میان وعده‌ای را در صبح یا در عصر در نظر می‌گیرند، باید با غذای اصلی (صبحانه، ناهار و شام) کودک، فاصله زمانی مناسب داشته باشد تا کودک گرسنگی را تجربه کند.

در مهدکودک‌ها هم باید آموزش داده شود و برای تغذیه کودک، ساعت خاصی داشته باشند و بعد از آن حتماً دهان کودک را تمیز کنند.

تنها شکلات برای دندان مضر نیست، خیلی از مواد غذایی شامل آبمیوه‌ها و نوشابه‌ها هم عامل پوسیدگی هستند. حتی اگر نان و برنج هم در دهان کودک بماند می‌تواند پوسیدگی ایجاد کند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

مسواک ‌زدن بهتر است حداقل دو بار انجام شود و باید والدین، کودک را هنگام مسواک‌زدن به حال خود رها نکنند و مراقب باشند کودک خمیر دندان را قورت ندهد و به شیوه درست مسواک بزند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.