پوسیدگی دندان

سلامت > عمومی– طبق برخی آمارها تخمین زده می‌شود بیش از ۹۸درصد مردم جهان دچار پوسیدگی دندان باشند که البته این مشکل در برخی از کشورها با فلورایددارکردن آب‌های آشامیدنی کمرنگ‌تر شده است.

جدای از لزوم توجه بیشتر به وضعیت بهداشت دهان و دندان‌ها گیاه درمانگران نیز برای جلوگیری از برخی پوسیدگی‌هایی که منشأ باکتریایی دارند، پیشنهادهایی ارائه داده‌اند. مصرف چای اگرچه در بسیاری از اوقات بر روشن‌بودن رنگ دندان‌ها تأثیر‌ منفی می‌گذارد اما فلوراید موجود در چای در محافظت دندان‌ها از پوسیدگی مؤثر است.

چای سبز فلوراید بیشتری از چای سیاه دارد و البته باید توجه داشت به جای قند که خود از عوامل پوسیدگی است، می‌توان چای را با ریشه شیرین‌بیان شیرین کرد. ریشه شیرین بیان علاوه بر داشتن ترکیب ضد باکتری گلیسیریزین، ترکیبی به نام ایندول نیز دارد که یک ماده مؤثر برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به‌حساب می‌آید.

گیاه مُر به‌خاطر خواص گندزدای آن از دیگر پیشنهادهای گیاه درمانگران برای جلوگیری از پوسیدگی دندان است. همچنین با توجه به اینکه تتور مُر خاصیت خوشبو کنندگی و ضد‌عفونی‌کنندگی نیز دارد، می‌تواند به‌عنوان دهانشویه نیز مصرف شود.طی مطالعات مختلف همچنین اثبات شده است که گیاه بلاد روت می‌تواند رسوب پلاک‌های دندانی را در مدت هشت روز تا حد بسیار خوبی کاهش دهد. ترکیب سانگینارین موجود در بلاد روت باعث این کاهش پلاک‌های دندانی می‌شود. بنابراین تهیه خمیر دندان یا دهانشویه‌های حاوی بلادروت می‌تواند برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها مؤثر باشد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.