پوشش لحظه به لحظه شمارش آرای ریاست جمهوری

ستاد انتخابات وزارت کشور نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد. تعداد کل آرای اعلام شده، ۸۲۶ هزار و ۶۴۹ رای است که مربوط به ۱۶۳۱ شعبه است. تعداد آرای اعلام شده برای قضاوت در مورد سرنوشت انتخابات بسیار کم است.

وزیر کشور لحظاتی قبل در شبکه خبر، گفت: با پایان یافتن کار انتخابات و بعد از ۳ بار تمدید در کشور و ۴ بار در تهران، همکاران ما بلافاصله برابر قانون کار شمارش آرا را آغاز کردند.
وی افزود: تا این لحظه شمارش ۱۶۳۱ شعبه به پایان رسیده که نتایج آن به شرح ذیل است:

🔴🔴فوری

دومین مرحله آرا انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شد

از ۳۸۹۱۴۴۷۰ رای صحیح

🔹روحانی: ۲۲۷۹۶۴۶۸
🔹رئیسی: ۱۵۴۵۲۱۹۴
🔹میرسلیم: ۴۵۵۲۱۱
🔹هاشمی‌طبا: ۲۱۰۵۹۷

آرای ماخوذه: ۴۰۰۷۶۷۲۹
آرای صحیح: ۳۸۹۱۴۴۷۰

🔴رییس ستاد انتخابات کشور: روند آرا مشخص است و نتیجه آرا هم تقریباً مشخص است اما به لحاظ قانونی، جناب آقای رحمانی فضلی ساعت ۱۴ نتیجه نهایی را اعلام خواهند کرد
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: نتیجه شمارش آرا در انتخابات شورای شهر را نیز همکاران بنده در ادامه اعلام خواهند کرد.

وی افزود: در تمام شعب دو صندوق وجود داشت و بنا بر این بود که ابتدا شمارش آرا را از ریاست جمهوری آغاز کنیم و بعد از اتمام شمارش آن به سراغ شمارش آرای صندوق‌های شوراهای اسلامی بروند.

وزیر کشور تأکید کرد: هنوز میزان مشارکت به طور قطعی مشخص نشده است و منتظر صورتجلسات خواهیم بود و نهایتاً نتایج ظرف امروز اعلام خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود گفت:‌ در اینجا لازم می‌دانم از همراهی مردم تشکر کنم که در یک فضای آرام و منطقی توانستیم کارمان را جلو ببریم و من می‌گویم برای اعلام نتایج اصلاً جای نگرانی نیست.

توضیح:

طبق اصل یکصد و هفدهم قانون اساسی، رییس جمهور با اکثریت مطلق آراء شرکت‌کنندگان انتخاب می‏‌شود، ولی هر گاه در دوره اول هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی بدست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رأی گرفته می‌شود. در دور دوم تنها دو نفر از نامزدها که در دور اول‏ آراء بیشتری داشته‌‏اند شرکت می‌کنند، ولی اگر بعضی از نامزدهای دارنده آراء بیشتر، از شرکت در انتخابات منصرف شوند، از میان بقیه، دو نفر که در دور اول بیش از دیگران رأی داشته‏‌اند برای انتخاب مجدد معرف می‌شوند.‏

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.