پوکی استخوان با تشخیص زودرس قابل درمان است

۱۹م آذر ،

پوکی استخوان با تشخیص زودرس قابل پیشگیری و درمان است.

به گزارش  گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ کارشناس بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه بیماری پوکی استخوان معمولاً تا زمان شکستگی، علامت اخطار دهنده ای ندارد، افزود: پوکی استخوان در تعداد کمی از اشخاص در زمان مناسب تشخیص داده شده و درمان می گردد از این رو پیشگیری، تشخیص زود هنگام و درمان موثر این ”بیماری خاموش” و یا ”بیماری بی‏سر و صدا” از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
 
مهرداد جزایری افزود: در مراحل اولیه‏ی بروز پوکی استخوان، علائم آن به ندرت ظاهر می‏شود، که این ظاهر نشدن علائم تشخیص بیماری را دشوار می‏کند.
 
وی تصریح کرد: دریافت کلسیم و ویتامین D کافی، مصرف ۲ تا ۳ لیوان شیر یا ماست کم چرب روزانه، داشتن فعالیت فیزیکی مداوم و متعادل به طور مثالً حداقل ۳۰ دقیقه پیاده‏روی در روز و عدم استعمال دخانیات از جمله راههای پیشگیری این بیماری است.
 
وی بهترین منبع کلسیم و پروتئین را شیر، پنیر، ماست و غذاهای دریایی به ویژه ماهی عنوان کرد و گفت: با اشاره به اینکه کاهش وزن مانع از تخریب و تحلیل مداوم غضروف و مفاصل می گردد، استراحت و عدم تحرک سبب تحلیل بافت استخوانی می گردد.
 
این کارشناس اظهار داشت: ورزش پیاده روی نقش مهمی در رسوب کلسیم در استخوان ها و استحکام آن ها دارند.
 
به گفته وی، سن بالا، مونث بودن، داشتن سابقه فامیلی و مصرف بعضی داروها مانند “کورتن و داروهای  ادرار آور” از عوامل خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان است.
 
وی به مادران باردار توصیه کرد: با تغذیه صحیح و استفاده از سبزی، میوه، لبنیات و نان سبوس دار از ابتلای فرزندشان به پوکی استخوان پیشگیری کنند.
 
گفتنی است: پوکی استخوان وضعیتی است که در آن استخوان شکننده شده و احتمال شکستگی با ضربات کوچک افزایش می یابد./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.