پولیپ بینی، عارضه شهرنشینی!

ایسنا: یک جراح و متخصص گوش و حلق و بینی معتقد است: هنگامی که به دلیل بیماری‌های مختلف شاخک‌های بینی بزرگ شوند پولیپ بینی ایجاد می شود این بیماری که باعث دشواری در تنفس می شود با گسترش شهرنشینی در حال افزایش است.

دکتر مسعود کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به علت ایجاد پولیپ بینی گفت: عفونت های مزمن، سینوزیت و آلرژی ها دلیل عمده ایجاد پولیپ بینی هستند.

وی پیرامون علائم شایع این بیماری گفت: گرفتگی بینی، تغییر صدا، تنفس با دهان در دراز مدت، اختلال در تنفس و کم خوابی از علائم شایع این بیماری است.

دکتر کاظمی افزود: گرفتگی بینی در هنگام خواب که با خر خر همراه است باعث می شود اکسیژن کمتری وارد بدن شود، یعنی خواب فرد را به هم می زند و در نتیجه باعث کم خوابی بیمار می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص ارثی بودن این بیماری بیان کرد: پولیپ بینی یک بیماری ارثی محسوب نمی شود البته آلرژی که یکی از اصلی ترین علت ایجاد پولیپ بینی است می تواند ارثی باشد.

وی پیرامون عارضه هایی که پولیپ بینی ایجاد می کند اظهار داشت: اختلال در تنفس، مقاومت سینوس ها در برابر درمان و ایجاد ترشحات مختلف که منجر به بسته شدن دهانه سینوس ها و گوش میانی می شود، ایجاد گوش درد و همچنین کاهش شنوایی از عارضه های عمده این بیماری محسوب می شود.

وی همچنین گفت: پولیپ بینی در صورتی که به مدت طولانی ادامه پیدا کند می تواند منجر به بیماری های قلبی، ریوی جدی شود چون اکسیژن دریافتی بدن کاهش یافته و منجر به تلاش بیشتر قلب می شود که مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کند و کار زیاد ریه را می طلبد.

دکتر کاظمی با اشاره به کاهش فعالیت بدنی در زمان ابتلا به این بیماری گفت: فعالیت بدنی فرد در زمان این عارضه کاهش میابد و فرد نمی تواند فعالیت های سنگینی داشته باشد. محدودیت های حرکتی که در اثر کمبود اکسیژن ایجاد می شود می تواند موجب افزایش وزن و بیماری های دیگر شود.

این جراح و متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: پولیپ بینی منجر به مرگ افراد نمی شود مگر اینکه فرد زمینه بیماری قلبی عروقی و مغزی داشته باشد و تنها در موارد معدودی می تواند منجر به مرگ افراد شود.

دکتر کاظمی پیرامون راههای درمان پولیپ بینی اظهار داشت: برای درمان پولیپ بینی باید بیماری های زمینه ای و اولیه را درمان کرد مثل درمان آلرژی که باید از مواد حساسیت زا و هر ماده ای که مخاط بینی را تحریک می کند دوری شود.

وی درخصوص درمان عفونت ها گفت: عفونت ها نیز بیماری زمینه ای پولیپ بینی محسوب می شود، همچنین افرادی که سینوزیت دارند و درمان نشده باقی مانده اند و وجود جسم خارجی در داخل بینی که درمان این عوامل، منجر به درمان پولیپ می شود.

وی افزود: ایجاد تغییرات مخاطی در بینی و تجمع مایع در مخاط بینی می تواند ایجاد عفونت کند و اولین قدم برای درمان بیماری این افراد این است که عفونت بینی درمان شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در مورد دیگر راه های درمان پولیپ بینی بیان کرد: پولیپ بینی را می توان با قرص و اسپری به مدت کوتاهی درمان کرد اما این راهها درمانی مناسبی محسوب نمی شوند و درمان پولیپ با جراحی مناسب تر است.

این جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به جراحی پولیپ بیان کرد: جراحی پولیپ بینی، جراحی سخت و مشکلی است و ممکن است در حین جراحی به چشم و ارگان های مغزی آسیب برسد.

وی تصریح کرد: پولیپ بینی ممکن است به دلیل درمان نشدن بیماری های زمینه ای که شامل عفونت، حساسیت و آلرژی می شوند مجددا عود کند.

دکتر کاظمی با اشاره به اینکه این بیماری مختص بزرگسالان است گفت: پولیپ بینی در کودکان شایع نیست و و اگر در کودکان دیده شود باید حتما دلیل خاصی داشته باشد.

وی پیرامون عوامل تشدید کننده این بیماری بیان کرد: دود سیگار و آلودگی هوا تاثیر بسیار زیادی بر این بیماری دارد همچنین عطر و مواد شیمیایی می توانند منجر به تشدید این بیماری شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد راههای پیشگیری از بروز پولیپ‌های بینی گفت: این بیماری عارضه شهرنشینی است، باید محیط زیست را پاکیزه نگه داشت، همچنین نباید از بالشت و پتوهای پشم شیشه ای استفاده کرد و باید از مواد غیر طبیعی دوری کرد چون به بدن آسیب می رسانند.

دکتر کاظمی پیرامون رژیم غذایی خاص این بیماران اظهار داشت: بیمار باید از هر ماده غذایی که ایجاد آلرژی می کند اجتناب کند مانند ادویه، فلفل، سس تند، انگور، آب انگور، شیره انگور، خربزه، گرمک، طالبی و دستنبو.

وی در خصوص زمان مراجعه به پزشک گفت: زمانی که گرفتگی و علائمی که شبیه سرماخوردگی است بیشتر از پنج روز طول بکشد باید به پزشک مراجعه کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان یادآور شد: پولیپ بینی بیشتر از گذشته شایع شده است و تعداد افرادی که به دلیل این بیماری مراجعه می کنند در حال افزایش است؛ آلودگی هوا و مصرف سیگار به این بیماری شدت می بخشد.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.