پیاده روی به قیمت جان! ؛ قاتل ترایان آزاد شد

خبرگزاری آریا-رسانه‌های آمریکایی خبر از آزادی جورج زیمرمن به قید یک وثیقه ۱۵۰ هزار دلاری دادند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری فرانسه، جورج زیمرمن که به قتل غیرعمد ترِیوان مارتین متهم شده است، اوایل روز دوشنبه پس از سپردن وثیقه ۱۵۰ هزار دلاری آزاد شد.
مارتین ۱۷ ساله روز ۲۶ فوریه به ضرب گلوله جورج زیمرمن، ،‌ نگهبان یکی از محله‌های شهر سنفورد در ایالت فلوریدا کشته شد. زیمرمن مدعی است برای دفاع از خود اقدام به تیراندازی کرده است.
این واقعه اعتراضات گسترده ای را در جامعه سیاه پوستان آمریکا در پی داشت.
قتل مارتین سرآغاز اعتراضات سراسری در محکومیت نژادپرستی در این کشور شده است. معترضان قتل این نوجوان بی دفاع سیاهپوست را نشانه ای از عمق تفکرات نژادپرستانه در آمریکا می دانند.  

پیاده روی به قیمت جان!
چند هفته پیش و پس از گذشت حدود ۶۰ روز از اوج گیری مجدد اعتراضات نژادی در آمریکا ، دادگاهی در این کشور ، اتهام علیه قاتل ترایان مارتین ، نوجوان ۱۷ ساله سیاهپوست اعلام کرد . این دادگاه ، جورج زیمرمن ، نگهبان ۲۸ ساله سفید پوست را به قتل درجه دو متهم کرد. بازپرس ویژه پرونده قتل مارتین اعلام کرد ، نتایج تحقیقات نشان می دهد که زیمرمن قاتل اصلی ترایان مارتین است .
قتل نوجوانی ۱۷ ساله در ایالت فلوریدا ، بار دیگر چهره زشت نژادپرستی را در جامعه آمریکا نمایان ساخت . مارتین ۱۷ ساله به این دلیل با شلیک گلوله یک فرد سفید پوست جان باخت که رنگ پوستش سیاه بود . تمامی شواهد بیانگر آن است که مارتین در زمان وقوع این جنایت ، هیچ خلافی مرتکب نشده بود و زیمرمن حتی به توصیه های پلیس برای منع تعقیب مارتین توجه نکرد .
البته قتل ترایان مارتین نه اولین و نه آخرین قتل با انگیزه نژادی در آمریکا محسوب می شود . در این کشور با وجود گذشت ۱۶۰ سال از الغای نظام غیر انسانی برده داری ، هنوز تبعیض نژادی و جدایی نژادی به خوبی دیده می شود . گرچه هم اکنون یک سیاه پوست در مقام رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید سکنا دارد ، با این حال ، شرایط میلیون ها رنگین پوست آمریکایی با دوران پیش از ریاست جمهوری باراک اوباما ، تغییر چندانی نکرده است . در حال حاضر کارگران سیاهپوست ، حقوق کمتری در مقایسه با کارگران سفید پوست برای یک شغل مشابه دریافت می کنند . در بسیاری از مناطق آمریکا ، محلات سفید پوست نشین با محلات سیاه پوست نشین جداست و به استثنای طیف کم شمار سیاه پوستان بسیار متمول ، رنگین پوستان از فرصت برابر با سفید پوستان در انتخاب محل زندگی برخوردار نیستند . میزان بهره مندی جوانان سیاه پوست از تحصیلات عالی نیز در مقایسه با جوانان سفید پوست کمتر است .
البته در سال های اخیر قاعده ای تحت عنوان ” تبعیض مثبت ” در آمریکا به مورد اجرا گذاشته شده است که بر اساس آن ، دانشگاه ها در جذب دانشجویان رنگین پوست ، شرایط سهل تری را در نظر می گیرند . با این حال ، فقر و کم سوادی تحمیل شده از سوی سفید پوستان به سیاه پوستان در دوران برده داری و پس از آن ، امکان تامین هزینه های سنگین تحصیلات عالیه را برای اغلب خانواده های سیاه پوست غیر ممکن ساخته است .
حتی در فرآیند جرم و جنایت نیز ، جامعه آمریکا بر پایه تبعیض نژادی شکل گرفته است . با اینکه حدود ۱۴ درصد از جمعیت آمریکا سیاه پوست هستند ، اما بیش از نیمی از زندانیان آمریکا را سیاهان تشکیل می دهند و تعداد سیاهان اعدامی به مراتب بیشتز از سهم جمعیتی سیاهپوستان را نشان می دهد . دو دلیل عمده برای چنین وضعیتی برشمرده شده است . از یکسو ، نگرش های نژاد پرستانه در آمریکا موجب شده است تا سیاهان به خاطر نابرابری های اقتصادی و اجتماعی به جرم و جنایت سوق داده شوند و از سوی دیگر ، محاکم قضایی و ماموران پلیس در برخورد با متخلفین رنگین پوست ، وسواس بیشتری از خود نشان می دهند .
در چنین جامعه ای ، پیاده روی هر جوان یا نوجوان سیاه پوست در نزدیکی محلات سفید پوست نشین می تواند سرنوشت خونبار “ترایان مارتین “را رقم بزند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.