پیام روسیه به گروه ۱+۵ در آستانه مذاکرات مسکو؛ توافق با ایران

خبرگزاری آریا-روسیه بر توافق با ایران بر سر موضوع هسته ای تاکید کرد.
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری آریا، مسکو با انتشار بیانیه‌ای از حق تهران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حمایت کرده و گفته است که تلاش‌های خود را برای به رسمیت شناخته شدن حق ایران در سطح بین‌المللی افزایش خواهد داد.
یوری یوشاکوف، مشاور سیاست خارجی روسیه گفت که در جریان دیدار محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در مورد این مسئله بحث و گفت‌وگو کردند.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، یوری یوشاکف در بیانیه ای که به مناسبت پایان سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به چین صادر شد گفت ، سران ایران و روسیه در دیدار با یکدیگر در شانگهای چین بر سر این موضوع که تنها راه حل مسئله هسته ای ایران راه های دیپلماتیک است، به توافق رسیدند.
در این بیانیه آمده است: روسیه به عنوان عضوی فعال در مذاکرات هسته ای ایران، رعایت کامل معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای را خواستار است.
دستیار رییس جمهور روسیه همچنین اعلام کرد: موضوع اتمی ایران را تنها از راه سیاسی می توان حل کرد.
به گزارش رادیو صدای روسیه، یوری یوشاکف دستیار رییس جمهوری روسیه دیروز شنبه با اشاره به موضع اصولی کشورش در خصوص حل موضوع هسته ای ایران تاکید کرد که مسکو گزینه دیگری را غیر از مذاکره برای حل موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران نمی پذیرد.
دستیار رییس جمهوری روسیه همچنین گفت بدیهی است که مساله جلوگیری از اشاعه سلاح های هسته ای جایگاه ویژه ای در موضع گیری های روسیه در قبال حل موضوع هسته ای ایران دارد.
بنابر این گزارش هفته گذشته نیز وزیر امور خارجه روسیه نیز تاکید کرد ایران به دنبال مذاکرات پایدار درباره فعالیت های هسته ای خود است.
 “سرگئی لاوروف” وزیر امور خارجه روسیه، روز پنج شنبه هفته گذشته در قزاقستان گفت، جمهوری اسلامی ایران به طور جدی علاقه مند به مذاکراتی پایدار درباره فعالیت های هسته ای خود است.
لاوروف همچنین ابراز امیدواری کرد مذاکرات آتی ایران با گروه پنج به علاوه یک در مسکو مرحله مهمی در مسیر این مذاکرات پایدار باشد.
 لاوروف تحریم های بیشتر علیه ایران را “غیرسازنده” دانسته بود.
 در همین حال سخنگوی وارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، نشست آتی گروه ۱+۵ و ایران در مسکو، گامی ارزنده و رو به جلو در زمینه حل اختلافات و ابهامات پیرامون برنامه هسته ای ایران است.
 ` الکساندر لوکاشویچ ` سخنگوی وارت امور خارجه روسیه گفت : در مراحل مختلف مذاکرات پویایی مشاهده می شود.
سخنگوی وارت امور خارجه روسیه، بر موضع مسکو مبنی بر ضرورت حل و فصل پرونده هسته ای ایران از راه های سیاسی صرف تاکید کرد.
لوکاشویچ تاکید کرد: روسیه رویکرد گفت وگو و مذاکره برای حل و فصل دیپلماتیک پرونده هسته ای ایران را سازنده ارزیابی می کند و به دنبال آن است که با رفع اختلافات به نزدیک شدن مواضع طرفین در نشست آتی مسکو کمک کند.
این اظهارات در حالی است که چهارشنبه هفته گذشته روسیه و چین در بیانیه ای مشترک با هر گونه استفاده از نیروی نظامی و تهدید آن علیه ایران و همچنین تحریم های یک جانبه علیه تهران برای مقابله با فعالیت های هسته ای ایران مخالفت کردند.

تحلیل آریا؛
چند روز دیگر (۱۸ و ۱۹ ژوئن) مسکو، پایتخت روسیه میزبان دور بعدی نشست ایران و اعضای گروه ۱+۵ برای مذاکره در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران است.
مقامات امریکا و برخی کشورهای غربی با متهم کردن ایران به پیگیری اهداف نظامی در فعالیت های هسته ای، تلاش می کنند با اعمال تحریم ها، مانع از پیشرفت ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای شوند؛ این در حالی است که تهران بارها تاکید کرده است به هیچ وجه از حقوق هسته ای خود کوتاه نمی آید.
برخی طرف های مذاکره در گروه ۵+۱ (آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، چین و آلمان)  با وارد کردن فشار بر آژانس تلاش می کنند اهداف فنی را به موضو عی سیاسی تبدیل کنند و به این بهانه از ایران می خواهند که غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. در حالی که تهران غنی سازی اورانیوم را در چار چوب معاهده ان پی تی ؛برای رآکتور تحقیقاتی خود انجام می‌دهد .ضمن انکه ایران بطور کامل به وظایف بین المللی خود طبقNPT، متعهد است و همیشه بر مذاکرات بعنوان تنها مسیر متمدنانه برای برداشتن ابهامات وگسترش همکاری ها تاکید داشته است.
در آستانه مذاکرات هسته ای ایران با گروه ۱+۵ در مسکو، آژانس مجموعه‌ای از تصاویر ماهواره‌ای را از مجتمع صنایع نظامی پارچین در جنوب شرق تهران ارائه کرده است که بر اساس ان ادعا شده است پاکسازی فعالیت های احتمالی هسته ای در بخش هایی از این مجتمع اتفاق است. با این حال گفته شده است که این تصاویر ماهواره‌ای مربوط به شش ماه گذشته است.
یوکیا امانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در گزارش جدید خود که به شورای حکام اژانس ارائه کرده ، در سناریویی ادعایی ، احتمال داده است ایران از منطقه نظامی پارچین برای آزمایش های مرتبط با سلاح های هسته ای استفاده کند.
این فضا سازی ها گرچه سابقه ای از گذشته دارد؛ اما همزمانی آن با دور جدید گفتگوهای جامع ایران و ۵+۱ در مسکو ، تردید های همیشگی در باره شفافیت عملکرد اژانس و نیز اهداف برخی طرف های مذاکره با ایران را تداعی می کند. آنچه بر این تردید ها می افزاید ؛ محتوای نامه جدید دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپاست .
“سعید جلیلی” دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در نامه ای به “کاترین اشتون” رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت:تعلل گروه ۱+۵ در برگزاری جلسه معاونان و کارشناسان، اراده آنان را برای گفتگوهای موفق در مسکو در ابهام و تردید قرار می‌دهد.
در تحلیل دلایل این فضا سازی خبری، به نظر می رسد هدفی که غرب دنبال می کند دست یافتن به قطعنامه ای در سطح شورای امنیت و یا شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی برای توجیه تحریم ها و تهدیدهای نظامی بر ضد ایران است .
بدیهی است که غرب با چنین رویکردی مذاکرات سازنده را بر نمی تابد و ترجیح می دهد با فضا سازی روند گفتگوی سازنده را تخریب کند.
در حال حاضر موضع روسیه در قبال برنامه انرژی هسته‌ای ایران در آستانه مذاکرات مسکو در واقع پیامی برای گروه ۱+۵ است تا آنها به بازی سیاسی خود در موضوع هسته ای ایران پایان دهند و بدنبال بهانه جدید در جهت سیاه نمایی و تهدید نشان دادن فعالیت های هسته ای ایران نباشند تنها در این صورت است که دور جدید گفتگوها در مسیر روبه جلو پیش خواهد رفت.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.