پیروزی ایران در نبردی جانانه

جام جم آنلاین: برپایی اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران در مقابله با نبرد سیاسی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها منجر به انزوای سیاسی ایران نشد،بلکه پیروزی های گسترده‌ای را در زمینه های گوناگون برای کشورمان رغم زد. رسانه‌های غربی تلاش بسیاری کردند تا این اجلاس را کم رنگ جلوه دهند و حتی القاء کردند که ایران از این اجلاس هیچ سودی نبرده است، اما واقعیت چیز دیگری است.

دیدار سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با مقامات ایران نشان داد که جمهوری اسلامی میزبانی قدرتمند در منطقه محسوب می‌شود و وزن واقعی سیاسی اش در مناسبات بین المللی بیش از حد تصور می باشد.

برپایی اجلاس تهران، در کمال متانت و امنیت ، توانست دبیر کل سازمان ملل متحد را که مدتها زیر فشارهای تبلیغاتی مختلف غرب برای عدم حضور در ایران قرار داشت،در شرایطی قرار دهد که وی نیز فرصت طولانی تری را در تهران سپری کند.

محمد حسین آصفری عضو هیت رییسه کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس درباره برگزاری اجلاس با اشاره به استقبال گسترده از برگزاری اجلاس غیر متعهدها در تهران گفت:این اجلاس یک کودتای دیپلماتیک وبین المللی علیه یکه تازی قدرتهای غربی بود.

نماینده اراک افزود :شانزدهمین اجلاس زمانی برگزار شد که غرب وامریکا از چندین ماه قبل حرکتهایی را در منطقه به عنوان ایران هراسی اغاز کردند و با سفر معاون و وزیر امورخارجه آمریکا و دیگر کشوذرهای غربی به کشورهای مختلف تلاش کردند تا ارتباط ایران را با جهان محدود کرده و به حالت انزوا در آورند.

وی از جمله دستاوردهای اجلاس شانزدهم را موضع گیری در مورد فلسطین دانست و گفت :تشکیل دبیرخانه برای اولین بار در این اجلاس کار بزرگی بود که چنانچه جنبش بتواند در راستای مسایل بین المللی و فلسطین حرکت کند یک رویکرد بزرگ صورت خواهد گرفت.

نماینده مجلس با بیان اینکه در طول سه سال آینده که ایران ریاست جنبش را بر عهده دارد باید تحول بزرگی در ساختار جنبش صورت بگیرد، افزود:با توجه به اینکه دو سوم اعضای جنبش عضو سازمان ملل هستند این ظرفیت وجود دارد که غیرمتعهدها بتوانند در آینده به عنوان یک مجمع فعالیت کنند.

آصفری درباره ریاست ایران بر این اجلاس نیز گفت :جمهوری اسلامی باید تلاش کند که این حس که ایران قصد سو استفاده از موقعیت جنبش را دارد در فکر اعضا بوجود نیاید و بتواند برای دغدغه های بین المللی برنامه ریزی کلان داشته باشد.

اجلاس تهران تحریم ها را شکست

منصور حقیقت پور نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست ملی مجلس نیز برگزاری اجلاس در فضای فعلی حساس دنیا را شکست تحریم ها عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه گفتمان غالب اجلاس تماماً ادبیات انقلاب اسلامی بود، افزود:صحبت از عدالت ، مردم سالاری، تغییر در نظام بین الملل و دفاع از مردم فلسطین از مواضعی است که جمهوری اسلامی انرا پیگیری می‌کند.

نماینده اردبیل با بیان اینکه جنبش عدم تعهد می‌تواند نقش گسترده‌ای در تغییر ساختار قدرت داشته باشد گفت:ایران باید از فرصت پیش آمده استفاده کند و با تشکیل یک دبیرخانه دایمی، با تهیه دستور العمل های متناسب تلاش کند جنبش را به یک ساختار منظم تشکیلاتی تبدیل کند.

وی در ادامه تأکید کرد:اجلاس تهران مهر ابطال به تحریم های غرب بود و توانست موقعیت مناسبی را برای خنثی سازی تبلیغات کشورهای غربی فراهم کند.

حباب دروغین تحریم ها شکست

عباسعلی منصوری آرایی دیگرعضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی هم گفت:وسعت حضور سران اعضا جنبش عدم تعهد در تهران ،حباب دروغین تحریم ها را شکست.

نماینده کاشان با اشاره به اینکه اجلاس شانزدهم قدرت منطقه‌ای و بین المللی جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشت، افزود :پوشش رسانه ای این اجلاس توسط رسانه ها، بخصوص صداوسیما توانست جنگ روانی را که علیه ایران به راه افتاده بود خنثی کند و به ملتها نشان دهد که انزوای ایران در سطح بین الملل یک دروغ بیشتر نیست.

منصوری با بیان اینکه ایران در سه سال آینده باید قدرت خود را در نظام جهانی تقویت کند گفت:ایران باید تلاش کند کشورهای غیر متعهد را از نظر سیاسی ارتقا بخشد و با پیگیری موضوعات اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی، تغییر ساختار جنبش و ارتقا آن به سازمان را در دستور کار قرار دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین با اشاره به پیگیری توافق های انجام شده در این اجلاس تأکید کرد:این یک فرصت طلایی است که بتوانیم جنگ روانی دشمن را با در نظر گرفتن جوانب امر و بهره مندی از ظرفیت های اجلاس پیگیری کنیم.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.