پیروزی محافظه کاران در انتخابات یونان

جام جم آنلاین: براساس نتایجی که صبح امروز منتشر شدند حزب دموکراسی نو در انتخابات پارلمانی یونان به پیروزی شکننده ای دست یافت با این حال پایتخت های اروپایی نفس راحتی کشیدند.

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، حزب دموکراسی نو به رهبری آنتونیس ساماراس توانست ۳۰٫۱ درصد آرای ماخوزه در انتخابات پارلمانی یونان را به دست آورد. با کسب این تعداد آرا حزب دموکراسی نو ۱۳۰ کرسی (  با احتساب ۵۰ کرسی که به  حزب پیروز داده می شود) را در پارلمان یونان که دارای ۳۰۰ کرسی است در اختیار خواهد داشت.

ساماراس در سخنرانی خطاب به طرفدارانش از ایجاد یک ائتلاف بزرگ با حزب سوسیالیت پاسوک به رهبری اوانجلیس وانجلوس خبر داد.  با احتساب ۵۰ کرسی که به  حزب پیروز در انتخابات به عنوان جایزه داده می شود آنها باید اکثریت ۱۶۲ کرسی را در پارلمان دارا باشند.

وی افزود: یک دولت جدید ملی  باید رشد اقتصادی را بازگردانده و به یونانیان این اطمینان را بدهد که بدترین وضع پشت سر گذاشته شده است.

الکسی تسیپراس، رهبر ائتلاف چپگرایان رادیکال ” سیریزا” یکشنبه شب پس از اعلام نتایج اولیه شکست خود را پذیرفت اما به طرفدارانش وعده داد که ” چپ به زودی به قدرت خواهد رسید”.

با این حال نتایج انتخابات پارلمانی یونان نشان دهنده یک جامعه عمیقا تقسیم شده است و دو حزب بزرگ دموکراسی نو و سوسیالیست که در مجموع کمتر از ۵۰ درصد آرا را به دست آورده اند، قطعا ائتلافشان شکننده خواهد بود.

حزب راسط افراطی نئو نازی ” اوبه” به رغم هشدارهای رسانه ها و مقامات سیاسی ظاهرا نتیجه انتخابات ششم مه را تکرار و ۱۸ کرسی در پارلمان یونان به دست آورده است.

بیش از دوسال است که مردم یونان با کاهش روزافزون دستمزدها و حقوق بازنشستگی، افزایش مالیات ها، اخراج از کار، کاهش هزینه های عمومی مواجه اند، در حالی که طبقه نخبه سیاسی و اقتصادی که به شدت دچار فساد مالی هستند از این عوارض مصون مانده اند.

نرخ بیکاری به ۲۲ درصد جمعیت فعال رسیده  و شرکت ها به طور جمعی تعطیل می شوند و تعداد افراد بی خانمان در خیابان های آتن رو به گسترش است.

قرار است ۲۴۰ میلیارد یورو کمک مالی به یونان داده  و ۱۰۷ میلیارد یورو از بدهی های این کشور لغو شود اما این اقدامات مشروط به ادامه سیاست ریاضتی است که از سوی اتحادیه اروپا، صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی اروپا تعیین شده است. مترجم : بهرام افتخاری.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.