پیروی صندوق‌ها از روند بازار

هفته گذشته، بازار سرمایه در نهایت، با روندی مثبت به کار خود پایان داد. این روند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نیز تحت تاثیر قرار داد به گونه‌ای که در پایان هفته منتهی به ۲۴ مردادماه که شاخص کل بازار با یک درصد بازدهی مثبت روبه‌رو شد، بازدهی همه صندوق‌ها به غیر از ۳ صندوق با رشد همراه بود.

هفته گذشته تنها بازدهی سه صندوق آپادانا، پاسارگاد و رضوی منفی ۱/۰ درصد و صندوق یکم سامان بدون بازدهی بود و بقیه صندوق‌ها از بازدهی ۱/۰ درصد تا۹/۲ درصد برخوردار شدند.

به گزارش خبرنگار ما، هفته گذشته صندوق بورسیران با ۹/۲ درصد بازدهی، صدرنشین صندوق‌ها بود. پس از بورسیران، صندوق‌های حافظ و کارگزاری بانک صادرات ایران به ترتیب با ۸/۲ درصد و ۷/۲ درصد بازدهی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند، به این ترتیب بازدهی ۲۷ صندوق بالاتر از یک درصد و فراتر از بازدهی شاخص کل بازار و بازدهی ۳۰ صندوق نیز در فاصله ۱ تا ۱/۰ درصد بود.

فصلی برای افت
بررسی عملکرد صندوق‌ها در یک ماه اخیر نشان می‌دهد این نهادها عملکرد قابل قبولی برای سرمایه‌گذاران نداشته‌اند، به طوری که در این مدت تنها ۶ صندوق توانسته‌اند بازدهی ۱/۰ درصد تا ۵/۱ درصدی را به ثبت برسانند.

بر این اساس در یک ماهه اخیر تنها بازدهی صندوق‌های آتیه ملت، مهر ایرانیان، بورس بیمه، تجربه ایرانیان، یکم ایرانیان و بیمه دی مثبت و به ترتیب ۵/۱ درصد، ۶/۰ درصد، ۵/۰ درصد، ۵/۰ درصد، ۳/۰ درصد و ۱/۰ درصد بود. در یک ماهه اخیر شاخص کل بازار منفی ۷/۴ درصد بوده که نشان می‌دهد بازدهی ۲۹ صندوق در این مدت از بازدهی کل بازار بیشتر بوده است.

در دوره مورد گزارش صندوق آتیه ملت هم با بازدهی ۵/۱ درصدی در صدر ایستاد و صندوق کارگزاری کاسپین مهر ایرانیان نیز با بازدهی منفی ۸/۱۱ درصد کم‌بازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری بود.

به گزارش خبرنگار ما از عملکرد سه ماهه صندوق‌ها نیز حکایت از بازدهی منفی بیشتر صندوق‌ها دارد، به گونه‌ای که در این دوره تنها بازدهی ۴ صندوق مثبت بوده است. در این دوره صندوق‌های تجربه ایرانیان، آتیه ملت، مهر ایرانیان و یکم ایرانیان به ترتیب بازدهی ۸/۳ درصد، ۶/۳ درصد، ۶/۳ درصد و ۵/۲ درصد را کسب کرده و بقیه صندوق‌‌ها بازدهی منفی ۳/۰ درصد تا منفی ۲/۱۹ درصد را به ثبت رساندند.

بازار در سه ماهه گذشته از بازدهی منفی ۶/۹ درصد برخوردار شد که این بازدهی از بازدهی ۳۰ صندوق کمتر است. در این دوره تجربه ایرانیان با بازدهی ۸/۳ درصد رتبه نخست بازدهی و تدبیرگران آگاه با منفی ۲/۱۹ درصد رتبه آخر بازدهی را دارا شدند.

10-01

مجید اسکندری/روزنامه دنیای اقتصاد


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.