پیروی معماران از اقلیم بهترین راه برای صرفه جویی انرژی است

“سید علیرضا قماری” رئیس انجمن مفخر معماری ایران به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: با مطالعه آمار مربوط به رشد شهرنشینی در تمام نقاط جهان، به ویژه کشورهای در حال توسعه، پیش بینی می شود که تا ۲۰ سال آینده ۶۰ درصد مردم جهان در شهرها زندگی خواهند کرد.
وی افزود: این آمار در ایران تا ۷۰ درصد پیش بینی می شود افزایش جمعیت نشینی تبعات مختلفی دارد که مهمترین آن تامین مسکن شهری است.
قماری تصریح کرد: برای مقابله با تاثیرات منفی گسترش شدید شهرنشینی در به کارگیری زمین بیشتر و آب و هوای سالم، در نظر گرفتن مقوله توسعه پایدار در مسکن و سکونت گاههای انسانی ضروری است.
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران بیان کرد: شهرها و سکونت گاههای انسانی باید به صورتی توسعه یابد که هزینه های از این نظر بر دوش نسل های آینده منتقل نکند وتوانایی نسل های آینده را در برآورده کردن نیازهای خود محدود نسازد.
وی اظهار داشت: در این روند متخصصان محیط زیست بر این باورند که تنها توجه به مسائل درون شهر همچون استفاده از انرژی های ارزان قیمت یا به حداقل رساندن استفاده از منابع انرژی پایان یافتنی کفایت نمی کند.
قماری تاکید کرد: پیروی طراحان و معماران از اقلیم بهترین راهکار برای صرفه جویی در مصرف انرژی است و با توجه به اینکه بیشترین منابع انرژی فسیلی موجود کره زمین رو به کاهش و در برخی موارد رو به نابودی است.
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران ادامه داد: شاید بشر بتواند با اتکا به طبیعت و منابع انرژی فنا ناپذیر آینده ای روشن برای خود ترسیم کند.
وی خاطر نشان ساخت: در کشور ایران که دارای آب و هوای مختلفی بوده معماران ما در گذشته نشان داده اند که چگونه برای مبارزه با مناسبات صنعت اقلیمی بهترین شرایط را فراهم آوردند.
قماری بیان کرد: در گذشته در طراحی اقلیمی هم در مصرف انرژی صرفه جویی شده و هم آسایش انسان در اولویت قرار دارد.
وی تاکید کرد: در این نوع معماری هدف استفاده از سیستم های غیر فعال خورشیدی است و ضرورت گرمایش و سرمایش مکانیکی به حداقل می رسد از انرژی طبیعی موجود در اطراف ساختمان استفاده می شود.
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران تصریح کرد: طراحی ساختمان ها با توجه به جریان طبیعی انرژی، منابع بسیاری در بردارد و در نهایت باعث ایجاد توازن بین ساختمان و دنیای اطراف می شود همچنانکه آسایش فیزیکی و کالبدی انسان در ساختمان، حاصل توازن انرژی حرارتی بین او و پیرامون است.
وی ادامه داد: مدت زیادی است که معماران به ایجاد فرم و فضایی می اندیشیدند که الگوهای مناسب برای فضاهای زیستی سرزنده تر با صرف انرژی کمتر باشد.
شایان ذکر است ؛انجمن مفاخر معماری ایران در پنجاه و هفتمین گفتمان هنر و معماری که دوم مهر در موزه هنر امام علی (ع) برگزار می شود بر انرژی و طراحی های پایدار می پردازد./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.