پیشرفت بزرگترین فاز گازی کشور در خلیج فارس به ۸۰ درصد رسید

پیشرفت فاز ۱۲، بزرگ ترین فاز میدان مشترک پارس جنوبی، با ظرفیت تولید سه میلیارد فوت مکعب گاز غنی به حدود ۸۰ درصد رسیده است.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ، عملیات توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی که معادل سه فاز این میدان مشترک است، با هدف تولید روزانه ۷۵ میلیون متر مکعب گاز غنی برای تحویل به شبکه سراسری در سه بخش خشکی، دریا و خطوط لوله در سال ۸۴ آغاز شده است و بر اساس برنامه در مهر وارد مرحله تولید خواهد شد.

ساخت سکوهای این فاز با ۸۳ درصد پیشرفت هم اکنون در دست اجراست و بر اساس اعلام شرکت پتروپارس بر اساس برنامه بارگیری عرشه های این فاز شهریور امسال از یارد خرمشهر و نصب عرشه سکو A نیز مهر امسال انجام می شود.

 بر اساس برنامه، راه اندازی سکوی فاز ۱۲ از نیمه مهر امسال آغاز و بهمن امسال با همکاری شرکت تاسیسات دریایی تولید اولیه از سکوی A 12 محقق می شود.

 هم اکنون نصب تجهیزات روی عرشه ها در حال انجام است. در بخش تاسیسات دریایی این فاز ۱٫۳ میلیارد دلار باید اعتبار اختصاص یابد که تاکنون بیش از ۱٫۲ میلیادر دلار آن تامین اعتبار شده است.

پیشرفت بخش خشکی این فاز بزرگ مرزی در تیرماه  به حدود ۷۷ درصد رسید.

بر اساس قرارداد باید ۴٫۵ میلیارد دلار اعتبار در این بخش هزینه شود و تاکنون ۳٫۴ میلیارد دلار از این میزان به پیمانکاران پرداخت شده است.

 بخش حفاری فاز ۱۲ نیز با ۷۲ درصد پیشرفت در دست اجراست و بر اساس قرارداد شرکت پتروپارس باید در این بخش ۱٫۶ میلیارد دلار اعتبار هزینه کند که تا کنون ۱٫۲ میلیارد دلار آن پرداخت شده است.

هم اکنون دکل حفاری آبان ۸ در مرحله انتقال به موقعیت سکوی B است و تاکنون ۱۱ هزار و ۳۵۹ متر حفاری درفاز انجام شده و حفاری ۱۲ حلقه چاه روی سکوی SPD 12C با ۸۴ درصد پیشرفت در دست انجام است.

برای راه اندازی فاز ۱۲ پارس جنوبی در مجموع باید هفت میلیارد و ۷۴۶ میلیون دلار اعتبار اختصاص یابد که تاکنون ۵ میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار از این میزان از سوی شرکت نیکو تامین اعتبار شده است.

بر پایه این گزارش، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پیش تر از افزایش ظرفیت تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به ۳۵۰ میلیون متر مکعب در روز با بهره برداری از پنج فاز و افزایش ظرفیت تولید از چاه های موجود فازهای این میدان مشترک خبر داده و گفته است: امسال قطعا تولید زودهنگام از فاز ۱۲ انجام می شود. همچنین در نیمه نخست امسال پالایشگاه های فازهای ۱۵ و ۱۶ و اواخر مهر پالایشگاه فاز ۱۲ به بهره برداری می رسد.

به گفته سوری، تولید دریایی از فازهای ۱۲، ۱۷ و ۱۸ و ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در سال ۹۱ در برنامه شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد و تلاش می شود سکوهای دریایی این فازها به موقع به بهره برداری برسد. 

پیمانکار اصلی طرح توسعه فاز ۱۲ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس و محل احداث تاسیسات خشکی طرح، سایت ۲ در تمبک (به فاصله ۷۰ کیلومتری عسلویه) است.

افزون بر توسعه میدان و احداث واحدهای پالایشی، آماده سازی و اجرای اسکله خدماتی برای کل سایت نیز پیش بینی شده است./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.