پیشرفت به۷۲ درصدی خط لوله اتیلن غرب

ساخت خط لوله اتیلن غرب با شتاب در حال اجرا بوده و پیشرفت فیزیکی آن به۷۲ درصد رسیده است.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، مدیر طرح خط لوله اتیلن غرب گفت: این طرح از پیشرفت خوبی برخوردار است ساخت این خط لوله در جبهه های مختلف کاری با شتاب مناسبی در حال انجام است.

مسعود میثمی افزود: مرحله نخست این طرح به زودی به بهره برداری می رسد و مرحله دوم نیز مطابق برنامه ریزی در حال اجراست و پیش بینی می شود این طرح که به عنوان طرح ماندگار در حال انجام است تا پایان برنامه پنجم به بهره برداری کامل برسد.

وی ادامه داد: خط لوله اتیلن غرب پس از راه اندازی توان تغذیه ۱۳مجتمع پتروشیمی را دارد و این خط لوله ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتری مسیر توسعه صنعت پتروشیمی ایران را با شتاب بیشتری همراه خواهد کرد.

میثمی تصریح کرد: سرمایه گذاری و تامین مالی بموقع می تواند عملیات اجرایی این خط لوله را طبق برنامه زمان بندی پیش بینی شده پیش ببرد و مشارکت بانک ها می تواند بر تسریع در بهره برداری از این طرح ملی تاثیر گذار باشد.

طرح خط لوله اتیلن غرب شامل ۸ ایستگاه تقویت فشار اتیلن است که دو ایستگاه آن در ابتدای خط، برای تقویت فشار اتیلن دریافتی و ۵ ایستگاه تقویت فشار دیگر در طول مسیر اصلی برای جبران کاهش فشار در طول مسیر انتقال اتیلن پیش بینی شده است.

خط لوله اتیلن غرب شامل ۱۶ ایستگاه اندازه گیری است که ۲ ایستگاه آن برای اندازه گیری اتیلن دریافتی در عسلویه وگچساران و ۱۴ ایستگاه دیگر برای اندازه گیری در پایانه های تحویل اتیلن در دیگر مناطق کشور ساخته خواهد شد.

در طرح اولیه، خط لوله اتیلن غرب از عسلویه آغاز می‌شد و در مسیر خود در مجموع از هفت استان فارس، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه، همدان و کردستان عبور می کرد و به آذربایجان منتهی می‌شد، اما در مهر ۱۳۸۴ پتروشیمی‌های دهدشت، ممسنی و اندیمشک نیز به این خط پیوستند تا در مجموع تعداد واحدهای خط به ۱۰ واحد افزایش پیدا کند.

افزون ‌بر این، پس از سفر مقام معظم رهبری به استان همدان، مصوبه احداث یک واحد پتروشیمی در همدان نهایی شد و در دی ۸۷ احداث خط لوله اتیلن از میاندوآب تا تبریز نیز در دستور کار قرار گرفت.

همچنین قرار شد با ساخت خط دنا و مجتمع‌های آن شامل پتروشیمی دهدشت، ممسنی، کازرون و بروجن پتروشیمی گچساران هم برای تولید اتیلن‌ مورد نیاز خط ساخته شود.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در مجموعه صنعت نفت، روند توسعه پرشتاب خود را با تکیه برتوان داخل طی می کند.

به این ترتیب و با تصویب احداث این طرح ها در مجموع ۲۱ استان کشور صاحب مجتمع های پتروشیمی خواهند شد.

اغلب مصوبه های احداث واحدهای پتروشیمی در دور نخست سفرهای استانی هیئت دولت انجام شده و دولت در این دوره از سفرهای خود احداث ۲۰ واحد پتروشیمی را مصوب کرده است.

پس از آن دور دوم سفرها با دو مصوبه، دور سوم با پنج مصوبه و دور چهارم با یک مصوبه قرار دارد. از میان این طرح ها پتروشیمی مرودشت پتروشیمی مهاباد و،پتروشیمی کردستان از نظر پیشرفت فیزیکی پیشتاز هستند.

از ۲۸ طرح مورد اشاره ۱۵ طرح دارای پیشرفت فیزیکی ۱ تا ۶۳ درصد هستند و ۱۳ طرح دیگر در مرحله مذاکره و عقد قرارداد به سر می برند.

همزمان با احداث این طرح ها درمجموع برای ۱۸ هزار نفر اشتغال مستقیم و دائم ایجاد و ۱۳ میلیون تن به ظرفیت صنایع پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد. در محاسبه این ظرفیت میزان افزایش، ظرفیت طرح های پتروشیمی منطقه چابهار محاسبه نشده است.

منطقه چابهار به تنهایی با جذب ۲۵ میلیارد دلار سرمایه در برنامه ششم توسعه، ظرفیت افزایش ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن ظرفیت صنایع پتروشیمی را دارد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.