پیشنهاد مصادره موتورسیکلت‌های فرسوده

جام جم آنلاین: در حالی که تنها ۲ روز تا اجرای ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در پایتخت و ۷ کلانشهر دیگر کشور باقی مانده، معاون عمرانی استاندار تهران از نامه‌نگاری با قوه قضاییه در مورد پیشنهاد راهکاری برای مصادره موتورسیکلت‌های فرسوده بعد از توقیف توسط پلیس خبر داد و گفت: در این نامه خواستار ارائه روشی برای تحویل ندادن موتورسیکلت‌هایی که بالای ۸ سال عمر کرده‌اند به صاحبانشان و یا گرفتن تعهد منع تردد در کلانشهرها از آنها شده‌ایم.

محمدرضا محمودی در گفت‌وگو با مهر با بیان این‌که مکاتبات لازم با نهادهای متولی اجرای طرح منع تردد خودروهای فرسوده در سطح شهر تهران انجام شده، افزود: نامه‌نگاری‌های لازم با نهادهای مسئول که در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها وظیفه دارند مانند پلیس و شهرداری انجام شده و وظایفشان در اجرایی شدن این مصوبه به آنها یادآوری شده است.

معاون استاندارد با تاکید بر این که متولی اجرای این مصوبه سازمان حفاظت از محیط زیست است، گفت: پلیس راهور می‌تواند در دوربین‌های ثبت تخلف کدی را فعال کند که خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده نیز جریمه شوند.

وی پیشنهاد کرد: می‌توان رقم جریمه‌ای را که برای ورود به محدوده طرح ترافیک یا منطقه ورود ممنوع در نظر گرفته شده برای این خودرو‌ها نیز در نظر گرفت.

محمودی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان شناسایی این خودروها وجود دارد، گفت: تمامی این خودرو‌ها شناسایی شده‌اند و امکان ثبت کامپیوتری آنها در صورت تردد در شهر وجود دارد.

معاون استاندار تاکید کرد: این طرح مصوبه هیات وزیران را دارد و باید اجرایی شود و مکاتبات لازم نیز با تمامی نهاد‌های اجرایی در این زمینه شده است.

تاکید بر اجرای ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از اول تیر

از سوی دیگر، قائم مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز بر اجرای ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در ۸ کلانشهر کشور از اول تیرماه تاکید کرد و گفت: در طرح جامع کاهش آلودگی هوا که برای ۸ کلانشهر تعریف شده است، سن خودروهای فرسوده تعیین شده که از اول تیرماه امسال تردد این خودروها با سن‌های تعیین شده در سطح کلانشهرها ممنوع می‌شود.

علی‌محمد شاعری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در این طرح سن خودروهای سواری شخصی ۲۰ سال، اتوبوس شهری ۸ سال ـ برون‌شهری ۱۲ سال، مینی‌بوس ۱۰ سال، وانت‌بار ۱۵ سال، تاکسی ۱۰ سال، کامیون و کشنده ۲۰ سال و موتورسیکلت ۸ سال در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، بر اساس این طرح، تردد خودروها با سن‌های تعیین شده فقط در ۸ کلانشهر کشور از جمله تهران، اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان ممنوع شده و این خودروها در حاشیه این شهرها می‌توانند تردد کنند.

شاعری تاکید کرد: خودروها، موتورسیکلت و سوخت (منابع متحرک) بیش از۷۰ درصد آلودگی هوا را به خود اختصاص داده‌اند ۲۰ درصد منشای آلودگی نیز صنعت و ۱۰ درصد هم مصارف خانگی است، بنابراین ساماندهی آنها تا حد بسیار زیادی می‌تواند از آلودگی هوا در کلانشهرها جلوگیری کند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.