پیشینه تمدن بختیاری‌ها در «کوچ»

جام جم آنلاین: پیشینه فرهنگ و تمدن بختیاری‌ها در مستند کوچ از تولیدات شبکه استانی سیمای جهان بین بررسی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری، مستند «کوچ» با محوریت تاریخ کوچ ایل بختیاری با نگاهی دقیق و موشکافانه تحولات اجتماعی ایران از پیش از تاریخ تا دوره معاصر را از زوایای مختلف ریشه یابی و بررسی می‌کند.

در این مستند به بررسی جریان دگرگونی کوچ در دوره معاصر، پیشینه کوچ، واکاوی آداب و رسوم و اعتقادات بختیاری‌ها و ریشه یابی آن در کوچ پرداخته می‌شود.

از ویژگی‌های خاص این اثر می‌توان به بررسی کوچ فصلی عشایر در پاییز و بهار و همراهی با ییلاق و قشلاق با نگاه به آثار به جامانده از تمدن منطقه بختیاری و بررسی تاریخ تحولات اجتماعی، مردم شناسی، باستان شناسی و ادبیات و هنر بختیاری‌ها و به تصویر کشیدن بخشی از فضای زندگی امروز و گذشته این قوم اشاره کرد.

پیش تولید این مستند مردم شناسی با رویکرد علمی و زیباشناسی شامل پژوهش و زمان بندی مناسب برای تصویربرداری کوچ ۹ ماه طول کشیده، تصویربرداری آن از اسفند سال گذشته شروع شده و تا اواسط مرداد به پایان می‌رسد.

«کوچ» هم اکنون در مراحل آخر تصویربرداری است و مراحل پس تولید آن از نیمه دوم مرداد تا اواخر شهریور به پایان می‌رسد و در دو قسمت ۳۰ دقیقه‌ای آماده پخش می‌شود.

عوامل این مستند عبارتند از:

تهیه کننده، نویسنده و کارگردان: سعید تارازی، مدیر تولید: حمیدرضا فطوره چیان گودرزی، برنامه‌ریز طرح: شاهرخ داورنیا، تصویربردار: محمد روزبهانی، صدابردار: سعید گودرزی، تدوین گر: برنا جمشیدی.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.