پیشگیری از ترش کردن معده

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر شب ساعت ٢١ از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر دریانی فوق‌تخصص گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

شایع‌ترین علت ترش‌کردن حالت ریفلاکس است. ریفلاکس در واقع بازگشت محتویات معده به مری است که معمولا از نیم تا دو ساعت بعد از غذا اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی، فرد بعد از غذا احساس می‌کند اسید معده به دهان برمی‌گردد و پشت جناغ سینه می‌سوزد.

در این افراد علت عمده ریفلاکس، کاهش فشار دریچه کاردیاست. دریچه کاردیا، دریچه‌ای بین مری و معده است که از برگشت اسید معده به داخل مری جلوگیری می‌کند. معمولاً پس از خوردن غذای پرچرب این حالت پیش می‌آید.

جالب است بدانید کسانی که دچار این حالت می‌شوند دچار کرم‌خوردگی دندان‌های خلفی هستند.

بعضی از افراد از گرفتگی صدا در ابتدای صبح و باز شدن آن طی روز می‌گویند. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که دچار ریفلاکس همراه با ترش کردن هستند، دچار اختلالاتی مانند سینوزیت و ایست تنفسی در ضمن خواب نیز می‌شوند. حتی در افرادی که آسم دارند، ریفلاکس می‌تواند به تشدید بیماری آنها منجر شود.

توصیه می‌شود برای پیشگیری از ترش کردن از خوردن غذاهای پرچرب پرهیز شود. خوب است بدانید که خوردن نوشابه‌های گازدار، ادویه‌جات، سرکه، خیارشور، پیتزا و کشیدن سیگار نیز در کاهش فشار دریچه کاردیا نقش دارد.

مهم‌تر از همه این که بعد از غذا نباید بلافاصله دراز کشید و بهتر است بین خواب و غذا نیم یا یک ساعت فاصله باشد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.