پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک دام و انسان نیازمند تقویت دامپزشکی است

مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیام دکتر مرضیه وحید دستجردی در مراسم روز ملی دامپزشکی را قرائت کرد.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این پیام اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه بیش از نیمی از عوامل بیماری زا در انسان ناشی از عوامل ایجاد بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام است، ضروری است رویکرد دامپزشکی در خدمت سلامت جامعه به عنوان یک شعار جدی مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: بررسی بیماری‌های دامی، شناسایی مناطق و منابع آلوده و تامین بهداشت دام کشور از طریق پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های همه گیر و قرنطینه‌ای دام و همکاری با وزارت بهداشت در زمینه مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وظیفه سازمان دامپزشکی است.

دستجردی تصریح کرد: بی تردید دانش دامپزشکی و پزشکی نقش تعیین کننده‌ای در سلامت انسان و جامعه دارند و از سویی جامعه سالم مدیون نیروهای توانمند و علمی دامپزشکی است چرا که منشا اصلی آلودگی انسان به بیماری‌های خطرناک عمدتا دام و فرآورده‌های دامی است.

وی افزود: همه دولت‌ها اعم از فقیر و غنی باید توجه جدی به نقش دامپزشکی داشته باشند و از دخالت سایر بخش‌ها در راه انجام وظایف قانونی سازمان دامپزشکی جلوگیری کنند.

وزیر بهداشت گفت: بیماری‌های قابل انتقال به انسان و حیوان در کشور به عنوان یکی از معضلات بهداشتی و اقتصادی جدی همیشه مطرح بوده است که پیشگیری از شیوع این بیماری‌ها نیازمند تقویت و حمایت بخش دامپزشکی است.

دستجردی افزود:‌ با توجه به اینکه چرخه انتقال این بیماری‌ها عمدتا در حیوانات بوده و از طرق مختلف انسان را در معرض خطر قرار می‌دهد کنترل این بیماری‌ها مستلزم فعالیت ارگان‌های متعدد از جمله سازمان دامپزشکی، شهرداری، بهیاری، سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش برای آگاهی از این موضوع است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.