پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول تاییدکننده تاثیر محدود تحریم‌ها بر ایران است

113-6.jpg

خبرگزاری رویترز با اشاره به گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول از دورنمای اقتصادی ایران مبنی بر اینکه موفق می‌شود تورم خود را کاهش داده و رشد اقتصادی خود را در سال میلادی آینده از سر بگیرد، معترف شد تاثیر تحریم‌های غربی بر ایران محدود خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رویترز اذعان کرده است پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول که شامل مازاد تجاری اندک برای ایران در سال جاری و آینده است، نشان می‌دهد اگرچه تحریم‌ها کاهش صادرات نفت و لطمه دیدن ایران از این بابت را به همراه داشته‌اند اما بعید است موجب خسارت قابل توجهی به اقتصاد ایران شوند.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش “دورنمای اقتصادی جهان” نیم سالانه خود پیش‌بینی کرد تولید ناخالص داخلی ایران پس از رشد دو درصدی در سال ۲۰۱۱، به میزان ۰٫۹ درصد در سال میلادی جاری کوچک می‌شود.

پیش‌بینی صندوق برای سال جاری نسبت به رشد ۰٫۴ درصدی که در گزارش قبلی این سازمان در ماه آوریل پیش بینی شده بود، تنزل یافته اما این نهاد مالی جهانی پیش بینی کرده است تولید ناخالص داخلی ایران به میزان ۰٫۸ درصد در سال آینده توسعه می‌یابد.

همچنین صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که تورم ایران از ۲۵٫۲ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۲۱٫۸ درصد در سال ۲۰۲۲ کاهش پیدا می‌کند و نرخ بیکاری در ایران از ۱۲٫۳ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۱۴٫۱ درصد در سال ۲۰۱۲ و ۱۵٫۶ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش می‌یابد.

رویترز در گزارش خود تصریح کرده که پیش‌بینی صندوق از مازاد حساب جاری ۳٫۴ درصد در سال ۲۰۱۲ و ۱٫۳ درصد در سال میلادی آینده، اگرچه نسبت به مازاد ۱۲٫۵ درصد در سال ۲۰۱۱ کاهش چشمگیری محسوب می‌شود اما نشان می‌دهد ایران به دلیل تحریم‌ها با بحران تراز پرداخت روبرو نمی‌شود.

پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول بر مبنای متوسط قیمت جهانی ۱۰۶٫۱۸ دلار در هر بشکه نفت در سال ۲۰۱۲ و قیمت ۱۰۵٫۱۰ دلار نفت در سال ۲۰۲۲ بوده است.

صندوق بین‌المللی پول که کشورها را برای فراهم کردن آمار اقتصادی صحیح و به کارگیری سیاست‌های اقتصادی مورد توصیه این نهاد تحت فشار قرار می‌دهد، در ماه ژوییه سال ۲۰۱۱ با انتشار گزارشی، از تصمیم دولت ایران برای کاهش یارانه‌های غذا و انرژی تمجید کرده بود و این سیاست را یک فرصت منحصر به فرد برای ایران به منظور اصلاح اقتصاد خود و تسریع در رشد و توسعه اقتصادی خوانده بود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.