پیچیده‌تر شدن معمای “برنج‌”های آلوده / کاهش ۵/۵ درصدی تولید “پسته” /احتمال افزایش ۲۶ درصدی “قیمت شیر”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

کاهش ۵/۵ درصدی تولید “پسته” ،کاهش قیمت دام در پی “واردات” بی‌رویه،ثبات قیمت تخم‌مرغ تا پایان سال، احتمال افزایش قیمت شیر خام و… از جمله مهم‌ترین خبرها حوزه کشاورزی طی هفته قبل بود.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مهم‌ترین رویدادهای کشاورزی از ۹ تا ۱۴ آذرماه به شرح زیر است؛

لزوم استفاده از تکنولوژی روز در برداشت “زعفران”/ “تولید زعفران” ده درصد افزایش یافت
 
نایب رئیس شورای ملی زعفران با تاکید بر لزوم تولید دستگاه جدا سازی کلاله گفت: تولید این دستگاه علاوه بر کاهش هزینه های تولید، کیفیت محصول و راندمان بهره وری را افزایش می دهد.
 
غلامرضا میری در گفتگو باخبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، با بیان اینکه تولید زعفران تا سه روز آینده به پایان می رسد و وزارت جهاد کشاورزی باید آمار تولید این محصول را اعلام کند، افزود: بر اساس شنیده ها، گفته‌ها و ملاحظات برآورد ما این است که میزان تولید زعفران در سال جاری نسبت به سال قبل ۱۰درصد افزایش می‌یابد.
 
کاهش ۵/۵ درصدی تولید “پسته”/ ۶۰ درصد پسته کشور در کرمان تولید می‌شود
 
دبیرکل انجمن پسته کشور با اشاره به کاهش ۵/۵ درصدی تولید این محصول، عواملی مانند مسائل اقلیمی و کاهش منابع آب زیرزمینی را از جمله دلایل این امر عنوان کرد .

حمید فیضی در گفتگو باخبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: براساس آخرین تخمین انجمن پسته ایران میزان تولید پسته کشور در سال محصولی برابر با ۱۷۰ هزارتن بوده است.
 
وی اضافه کرد: از این میزان ۱۰۲ هزار تن (۶۰ درصد) در استان کرمان و ۶۸ هزارتن (۴۰ درصد)در سایر استان‌ها تولید شده است.
 
 
پیچیده‌تر شدن معمای “برنج‌”های آلوده / “سازمان‌های نظارتی” توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند

 
در حالی‌که معاون سازمان ملی استاندارد گفته پایش بازار برنج برنامه مستمری است و وزارت بهداشت نیز به صورت جداگانه بر بازار نظارت دارد، رییس کمیسیون کشاورزی گفت:سازمان‌های فوق وظایف خود را دراین زمینه انجام نمی‌دهند و به گردن دیگران می‌اندازند
 
تعیین قیمت کف تضمینی “تخم مرغ”/ “قیمت تخم‌مرغ” تا پایان سال ثابت می‌ماند
 
دبیرکل کانون سراسری مرغ ‌تخم‌گذار ایران بااشاره به تعیین قیمت کف تضمینی برای این محصول گفت:براین اساس درصورتی که بهای تخم ‌مرغ از میزان معین شده پایین‌تر بیاید دولت موظف به حمایت از آن است.
 
طلاکش با تاکید براینکه در حال فرهنگ سازی هستیم تا مردم تخم مرغ را دانه‌ای و تازه خریداری کنند، اضافه کرد: قیمت هر دانه تخم مرغ زرده معمولی ۳۲۰ و زرده زعفرانی ۳۳۰ تومان است.
 
وی با بیان اینکه قیمت هردانه تخم مرغ از یک کیک بسیار معمولی هم ارزان‌تر است، اظهار امیدواری کرد: این قیمت‌ها تا پایان سال ثابت بماند. 

در حالی که طی روزهای اخیر برخی خرده فروشی‌ها از گرانی قیمت میوه خبرداده بودند، رئیس اتحادیه باغداران گفت: این شایعات صحت ندارد.

ثبات بهای شیر در گرو تامین “علوفه دامداران” است/ احتمال افزایش ۲۶ درصدی “قیمت شیر”
 

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به برگزاری جلسه کارگروه تخصصی ستاد تنظیم بازار برای تثبیت بهای شیر تا پایان سال، گفت: در صورتی که دولت علاوه بر پرداخت کلیه علوفه‌های معوقه دامداران از این پس نیز مابه التفاوت بهای علوفه را بپردازد قیمت شیر تا پایان سال ثابت می‌ماند.

مقدسی ادامه داد: این موضوع در کارگروه تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و قرار است پس از تصویب آن در جلسه روز دوشنبه آینده ستاد تنظیم بازار  دولت برای این امر تأمین اعتبار کند.   

 
وی اضافه کرد: درصورتی که این مصوبات اجرایی نشود افزایش قیمت شیر امری قطعی خواهد بود چرا که در شرایط فعلی امکان ثبات بهای آن وجود ندارد.  
 
به گفته مقدسی درصورت اجرایی نشدن مصوبه فوق قیمت شیرخام حدود ۲۶ درصد و به تبع آن بهای لبنیات ۱۸ درصد افزایش می یابد.
 
کاهش قیمت دام در پی “واردات” بی‌رویه/ “تولید” زیرسایه واردات رنگ می‌بازد

مقدسی با اشاره به واردات بی‌رویه دام طی هفته‌های اخیر گفت: واردات دام و اشباع کردن بازار از این طریق تولید را به نابودی می‌کشاند.
احمد مقدسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: واردات بی‌رویه دام از کشورهای هند و پاکستان علاوه بر اینکه گله‌های داخلی را به بیماری تب برفکی آلوده می‌کند بلکه سبب کاهش قیمت گوشت نیز شده است. 
 
وی با بیان اینکه این مسئله سبب شده تا تولیدات گاوداران روی دست آن‌ها بماند، افزود: در پی این امر قیمت گوساله زنده حدود ۲۰ درصد کاهش یافته و از ۱۲ هزار تومان به زیر ۱۰ هزار تومان رسیده است. 
 
مقدسی تصریح کرد: نباید با واردات، بازار داخلی را اشباع و تولید را نابود کرد. 
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.