پیچیدگی دروغ در مغز

کدخبر: ۷۰۶۳۴

تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد – ۰۲:۲۹

print نسخه چاپی

send ارسال به دوستان

پیچیدگی دروغ در مغز

تاکنون تحقیقات بسیاری انجام شده تا علل دقیق دروغگویی افراد مشخص شود. روان شناسان کشف کرده اند ساختار مغز دروغگوهای بیمار، ناهنجار است، طوری که دروغ گفتن برایشان طبیعی به نظر می آید.
آدرین راین، روان شناس و محقق دانشگاه کالیفرنیای شمالی در لس آنجلس این تحقیق را انجام داده است. او می گوید ساختار مغز این بیماران طوری است که برای دروغ گفتن محاسبات پیچیده ای را راحت انجام می دهند. او دریافته ماده سفید قشر قدامی مغز دروغگوهای بیمار، معمولا بیشتر از متوسط مغز دیگران است. قشر قدامی قسمتی از مغز است که هنگام دروغ گفتن فعال است. اما ماده خاکستری مغز این افراد کمتر از دیگران است. ماده سفید مغز در تفکر سریع و پیچیده به کار می آید و ماده خاکستری در جلوگیری از دروغ.
راین مدعی است که ترکیب مقدار زیادی ماده سفید و مقدار کمی ماده خاکستری می تواند آدم ها را دروغگوهای حرفه ای کند نتایج این مطالعات اولین تفاوت های زیست شناختی هستند که بین دروغگوهای بیمار و افراد عادی کشف شده است.
دیگر پژوهشگران از بررسی تصویر مغز دریافته بودند وقت دروغ گفتن، قشر قدامی مغز فعال تر است. آنها دنبال یافتن روش هایی هستند که از این نتایج به عنوان جایگزین تست های دروغ سنجی استفاده کنند. اما دروغگوهای بیمار، گروه دیگری هستند که به طور نظام مند دیگران را تحت تأثیر خود قرار می دهند و دروغ گفتن شان تصادفی نیست.
تا به حال هیچ کس به ساختار مغز این گروه خاص نگاه نکرده بود. راین با ۱۰۸ داوطلب از ۵آژانس کاریابی در لس آنجلس مصاحبه کرده و تست های روان شناسی استانداردی از آنها گرفته است. نتایج این تست ها نشان داد که ۱۲نفر از مصاحبه شونده ها دروغگوهای بیمار بودند و ۱۶نفر اختلال شخصیت داشتند، اما نشانه های دروغگویی بیمارگونه را نشان ندادند.
۲۱نفر هم افراد کنترل شده بودند، یعنی نه ضداجتماعی و نه دروغگو. راین پس از این مطالعه مغز این افراد را اسکن کرد و فهمید که در دروغگوها ماده سفید ۲۶درصد از ضداجتماعی ها و غیردروغگوها بیشتر است. همچنین ماده خاکستری مغز دروغگوها ۱۴درصد از دیگران کمتر است.کار ماده سفید مغز، انتقال اطلاعات است و از رشته های عصبی یا آکسون ها تشکیل شده است. آکسون ها سلول های عصبی یا نورون ها را به یکدیگر متصل می کنند. راین اعتقاد دارد که داشتن ماده سفید بیشتر توانایی افراد را در روند پیچیده دروغ گفتن بهتر می کند.
این فرآیند شامل ساختن دروغ، فکر کردن همزمان و انجام اعمال فکری همزمان است. ماده خاکستری که تقریبا شامل جسم سلولی نورون ها است، اطلاعات را پردازش می کند. مطالعات قدیمی تر نشان می دهد افرادی که ماده خاکستری مغزشان کمتر است، بیشتر دوست دارند قواعد را بشکنند و به خطاهای اخلاقی توجه نکنند.
اما در این مطالعه، اطلاعات بیشتری نیاز است. مثلا چندان معلوم نیست که افراد مورد مطالعه دروغگوهای بیمار هستند یا فقط آدم های عادی اند که خیلی دروغ می گویند.
محققان دریافته اند که تمام دروغ ها نه از حقیقت پیچیده تر هستند و نه لزوماً بیشتر از حقیقت به مراقبت نیاز دارند. افرادی که می دانند گاهی ممکن است کسی به داستان های ساختگی شان اعتراض کند، تمرین می کنند که خطاها را کم کنند. بعد از مدتی داستان های ساختگی به نظر آنها بهتر از داستان واقعی جلوه خواهد کرد.

شماره پیامک: ۳۰۰۰۱۵۰۵۹۸

Bookmark and Share


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.