پژوهشکده باقرالعلوم (ع) “کتاب هویت دینی جوانان” را منتشر کرد

یکشنبه ۱۱ تیر – ۰۲:۱۶:۳۸ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- کتاب هویت دینی جوانان به همت پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام و با همکاری مؤسسه تحقیقات اجتماعی کندوکاو به چاپ رسید.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، این کتاب با توجه به تحول در ارزش‌های مذهبی جوانان و نوجوانان با اهداف شناخت میزان تمایلات دینی جوانان و نوجوانان، شناخت دین‌گریزی به عنوان یک مسأله اجتماعی، آسیب‌شناسی امر به معروف و نهی از منکر در ایران پس از انقلاب، شناخت مبانی نظری آسیب‌شناسی تبلیغ دینی در میان نوجوانان و جوانان، شناخت بیشتر و دقیق‌تر واقعیت دین‌گریزی، گونه‌شناسی انواع دین‌داری و دین گریزی، پیشنهاد‌های نظری و راهکار عملی برای کمک به سیاست‌گزاران و برنامه‌ریزان فرهنگی کشور از طریق هم اندیشی با صاحب‌نظران در قالب نشست‌های تخصصی و تولید فکر در این حوزه منتشر شده است.
این کتاب شامل ۹ مقاله با عناوین: «ضرورت شناخت ریشه‌های نابسامانی فرهنگی»، «دین‌گرایی و یا دین‌گریزی جوانان»، «تبیین نظری تمایلات دینی جوانان و نوجوانان»، «سنخ‌شناسی انواع دین‌داری مقدمه‌ای بر تحلیل جامعه‌شناختی»، «جامعه قدسی واکنشی و تخریب قلمروی دینی»، «مبانی نظری و مفهومی آسیب‌شناسی تبلیغ دینی در میان نوجوانان و جوانان»، «گریز از کدام دین»، «آسیب‌شناسی تاریخی دین داری» و «تمایلات دینی و ارتباطات جنسی در جامعه کنونی» می‌شود.
ضرورت شناخت ریشه‌های نابسامانی فرهنگی
در این مقاله با اشاره به اهداف و فلسفه انقلاب اسلامی مردم ایران، نابسامانی‌های نظام اجتماعی در سه حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با استفاده از تحلیل ثانویه تحقیقات موجود در جامعه نشان داده شده و فاصله وضع موجود با اهداف مطلوب با تأکید بر اهداف فرهنگی، مورد تحلیل قرار گرفته است.
دین‌گرایی و یا دین‌گریزی جوانان
این مقاله ضمن ارائه تعریفی از فرهنگ ابعاد و لایه‌های آن، معتقد است در تبادلات فرهنگی لایه اول فرهنگ یعنی مهارت‌ها و فناوری در معرض اولین برخورد قرار می‌گیرد و ارزش‌ها و اخلاق آخرین لایه تحت تأثیر است.
تبیین نظری تمایلات دینی جوانان و نوجوانان
این نوشتار ابعاد نظری تمایلات دینی جوانان و نوجوانان را با استفاده از نظریات مطرح در حوزه های جامعه‌شناختی، روانشناسی و اسلامی مورد واکاوی علمی قرار داده است.
سنخ‌شناسی انواع دین‌داری مقدمه‌ای بر تحلیل جامعه‌شناختی
این مقاله سنخ‌شناسی جامعی را از انواع دینداری متناسب با وضعیت جامعه ایران معرفی می‌کند و به اهمیت معرفتی موضوع (انواع دینداری) به جای (دینداری) پرداخته است.
 
جامعه قدسی واکنشی و تخریب قلمروی دینی
نویسنده در این تحقیق برای توضیح تحولات اجتماعی که بخش مهمی از آن با عملکرد نیروهای دینی گره خورده است از نظریه چارلز دیویس درباره سه طرح بدیل جامعه قدسی، جامعه سکولار و جامعه کثرت‌گرا بهره گرفته است.
مبانی نظری و مفهومی آسیب‌شناسی تبلیغ دینی در میان نوجوانان و جوانان
این مقاله با هدف شناسایی عوامل و عناصر مؤثر بر ایجاد آسیب‌های تبلیغ دینی، تحلیل و تبیین ویژگی‌های نوجوانان و جوانان در دوران جوانی و نوجوانی و بررسی و تحلیل مفهومی و نظری نقش اختلال در فرآیند ارتباط تبلیغ دینی، در وقوع واکنش‌های شناختی، نگرشی (عاطفی) و رفتاری غیرهنجاری نسبت به دین نگاشته شده است.
گریز از کدام دین
در این مقاله ابتدا با سیری کوتاه در روند تاریخی برقراری حکومت اسلامی (به معنای اقتدار یافتن عالمان مسلمان)، فرآیند فزاینده توقعات از طبقه حاکمه جدید مورد توجه قرار گرفته است.
آسیب‌شناسی تاریخی دین داری
در این نوشتار تعریف و پی‌ریزی اصول اخلاقی که در جامعه رو به رشد جمعیتی از پایایی و استمرار برخوردار باشد مورد ضرورت دانسته شده و به آسیب‌شناسی دین‌داری پرداخته شده است.
تمایلات دینی و ارتباطات جنسی در جامعه کنونی
نگاه کلان، فلسفی و عرفانی به مسأله جنسی بحثی بسیار مهم است که در ایران جای خالی دارد و زمانی که به چارچوب‌های کلان جنسی نائل آییم به راحتی می‌توان به چارچوب‌های سیاست‌گزاری جنسی در یک کشور نائل آمد و این نوشتار در پی آن است.
کتاب هویت دینی جوانان به همت پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام و با همکاری مؤسسه تحقیقات اجتماعی کندوکاو با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه در ۳۳۰ صفحه و با قیمت ۵۹۰۰ تومان منتشر شده است.
 
 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۱۱۴۱۶۳۸۶۵۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.