پژوهشگاه نفت از “کنسرسیوم” ازدیاد برداشت از “مخازن نفتی” خارج می شود

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

وزارت نفت تصمیم گرفته به منظور اینکه فعالیت دانشگاهها زیر سایه فعالیت پژوهشگاه قرار نگیرد، پژوهشگاه صنعت نفت را از این کنسرسیوم خارج کند.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سیدصالح هندی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پژوهشگاه پردیس در سه قالب در پژوهشکده علوم و زمین شناسی و مهندسی مطالعات مخزن فعالیت می کند. و شعار ما این است که بیشتر تامین کننده بخشهای بالادسیتی نفت باشیم.

هندی با اشاره به توان جذب صنعت نفت در حوزه مختلف اکتشاف، تولید و توسعه برای ایجاد پایداری و امنیت در این صنعت افزود: در عرصه انرژی در کشور پژوهشگاه چند راه حل را برای توسعه کارهای خود ارائه داده است. 

رئیس پردیس پژوهش و فناوری صنایع بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه در ۳ – ۴ سال قبل تلاش کرده ایم با تغییر رویکرد از پژوهش به سمت ارائه فناوری حرکت کنیم، اظهار داشت: در بعضی مواقع صنعت نفت ما توان جذب فناوری را ندارد که باید این توان جذب در صنعت نفت ایجاد شود.

هندی از برنامه های این پردیس برای کاهش ریسک اکتشاف خبر داد و گفت: بزرگترین طرح پژوهش شرکت ملی نفت ایران با عنوان طرح مروارید خلیج فارس در حال اجرا است تا ریسک اکتشاف در حوزه خلیج فارس و دریای عمان کاهش یابد.

رئیس پردیس پژوهش و فناوری صنایع بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت از بررسی منابع نامتعارف نفت و گاز در کشور خبر داد و گفت: طرح هیدرات های گازی به عنوان منابع غیرمتعارف تولید گاز و طرح شل گس ها در کشور در حال بررسی است که در این زمینه دو هفته پیش قراردادی را با مدیریت اکتشاف در ناحیه لرستان امضا کردیم.
 
وی تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت از ابتدا عضو کنسرسیوم ازدیاد برداشت از مخازن بوده اما به سبب اینکه حضور پژوهشگاه با توجه به امکانات و توانش، کار دانشگاههای عضو این کنسرسیوم را تحت تأثیر قرار می داد وزارت نفت تصمیم گرفت به منظور اینکه فعالیت دانشگاهها زیر سایه فعالیت پژوهشگاه قرار نگیرد، پژوهشگاه صنعت نفت از این کنسرسیوم خارج شود.

وی افزود: اولین قرارداد این کنسرسیوم نهایی شده اما کنسرسیوم ازدیاد برداشت عملا تاکنون کاری انجام نداده است.

رئیس پردیس پژوهش و فناوری صنایع بالادستی پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به تأکید برنامه پنجم توسعه برای افزایش یک درصدی ضریب ازدیاد برداشت از مخازن تصریح کرد: تعیین یک درصد افزایش ضریب ازدیاد برداشت از مخازن نفتی در برنامه پنجم توسعه زرنگی شرکت نفتی ها بوده چرا که با پارامتری که عدم قطعیت بالا دارد در دوسال اول اعلام شد به این هدف رسیدیم.

وی ادامه داد: عددی که به عنوان ریکاوری فکتور اعلام می گردد بیش از ۳۰ درصد عدم قطعیت دارد و این عدم قطعیت بالا نمی تواند اثبات کننده افزایش یک درصدی باشد به طوری که شرکت نفت در دوسال اول برنامه پنجم اعلام کرد به این هدف رسیده است.
 
هندی در خصوص چرایی ایجاد رقابت بین دانشگاهها و پژوهشگاه به جای همکاری برای رسیدن به این هدف مهم اظهار داشت: می تواند رقابت باشد و به اهداف مورد نظر هم برسیم.

وی افزود: تشکیل این کنسرسیوم در راستای تحقق اهداف برنامه بوده و فعالیت دانشگاهها هم در این بخش مثبت است و هر کمکی هم از ما بربیاید انجام می دهیم اما باید قبول کنیم که توان کشور در بخش بالادستی ضعیف است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.