پژوهشگری موسیقی در حال انقراض است

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

در گفت و گو با هنرآنلاین مطرح شد:

یک پژوهشگر موسیقی نسبت به وضعیت پژوهش در موسیقی کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: متاسفانه پژوهش در حوزه موسیقی در میان جوان‌های امروز جایگاهی ندارد.

هوشنگ جاوید؛ محقق و پژوهشگر موسیقی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت پژوهش در حوزه موسیقی به خبرنگار موسیقی هنرآنلاین گفت: متاسفانه امروزه پژوهش در حوزه موسیقی نه تنها جایگاهی ندارد، بلکه اصلا به آن توجهی نمی شود و کم کم به سمت و سویی می‌رود که مسوولان نیز دیگر بودجه ای برای آن در نظر نخواهند گرفت.

وی با اشاره به سه طرح انجام نشده خود که همچنان در حد طرح باقی مانده‌اند، گفت: برای طرح‌هایی که در نظر گرفته‌ام به هر ارگانی مراجعه کردم، پاسخی نگرفتم . نه بودجه ای به این کار اختصاص می دهند و نه حتی زمانی به آن اختصاص داده می گردد که بخواهم مانند قبل کارهای جدی در این زمینه انجام بدهم. تنها پاسخی که شنیدم این بود که سال آینده ممکن است اتفاقات خوبی در این زمینه بیافتد.

جاوید در ادامه سه طرح عقیم مانده خود را طرح‌های نو و درخور شان دانسته و افزود: این سه طرح را “جشنواره دوبیتی خوانی و دوبیتی گویی”، ” معراج خوانی” و “معرفی دست اندرکاران موسیقی مناطق و نواحی” تشکیل می دهند. این طرح‌ها و پیاده کردن آنها هر یک می تواند کمک بزرگی به موسیقی و هنر این مملکت بکند که متاسفانه در حد طرح باقی خواهند ماند.

وی تصریح کرد: لازم به ذکر است دوبیتی سرایی و دوبیتی خوانی از هنرهای اسلامی کشور ما محسوب می گردد که متاسفانه به آن کمتر بها داده می گردد. در زمینه طرح دیگرم که معرفی دست اندرکاران موسیقی مناطق و نواحی است، نیز به همین منوال است. من قرار بود در اجرای این طرح در دو بخش(جوانان و پیشکسوتان) به معرفی فعالان این عرصه بپردازم.

وی با بیان اینکه بعضی از پیشکسوتان در جشنواره های موسیقی مناطق و نواحی حضور نداشته و ندارند، گفت: بعضی از پیشکسوتان این عرصه اصلا دیده نمی شوند و یا اگر در ایران حضور پررنگی دارند، در جشنواره های بین المللی حضور چشمگیری از آنها ملاحظه نمی شود.حتی دیده شده استادانی که اصلا در هیچ جشنواره ای حضور نداشته اند و یا فقط در یک یا دو جشنواره منطقه ای یا استانی حضور داشته اند.برای همین هم اصلا دیده نشده اند و هدف من صرفا دیده شدن آنها و مطرح کردنشان بوده است.

هوشنگ جاوید همچنین تصریح کرد: متاسفانه کار پژوهشی در عرصه موسیقی اهمیت خود را از دست داده و کمرنگ شده است. از زمانی که هر کسی با یک گشت و گذار در اینترنت توانست به یک مقاله دست پیدا کند و نام خودش را محقق بگذارد، این حرفه کاملا از بین رفت و دیگر توجهی به آن نشد ومتاسفانه باید بگویم این حرفه در حال انقراض است.

وی در پایان گفت: متاسفم که باید این را بگویم اما این روزها هر کسی مقاله ای منتشر می کند، نام خودش را پژوهشگر می گذارد و این آسیب جدی به عرصه پژوهش در این حوزه می زند. با این اوصاف باید منتظر اوضاع و شرایط مناسب بود. باشد تا صبح دولتمان بدمد.

پایان پیام/۴۳


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.