پژوهشگر انستیتو مطالعات استراتژیک لندن: خطوط قرمز آمریکا و اسرائیل متفاوت است/دلیل قانع کننده​ای وجود ندارد که حمله به ایران موفقیت آمیز خواهد بود

پژوهشگر انستیتو مطالعات استراتژیک لندن ضمن بیان این مطلب نوشت: دلایل شکاف متعددی میان آمریکا و اسرائیل وجود دارد. سران اسرائیل از حمله هوایی به ایران دفاع می کنند اما آمریکا از یک سو در قواعد بین المللی سهم دارد و از سوی دیگر، تجربه این کشور درباره جنگ پیش گیرانه تجربه ای تلخ است. دولت فعلی ایالات متحده از جهات مختلفی می تواند در نظر بگیرد که به خاطر اقدام پیش گیرانه علیه تهدید عراق قدرتش تا حدود بسیاری تحلیل رفته است و اکنون مشخص است، آنچه تهدید از سوی عراق خوانده می شد در واقع بسیار خیالی تر و دور دست تر از ادعاها بود.

دانا آلین در «استراتژی و سیاست جهانی» نوشت: اسرائیل کمتر از آمریکا نگران عواقب یک حمله هوایی است که می تواند منجر به خروج ایران از معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و اخراج بازرسان آژانس از ایران شود.آمریکا عدم دسترسی بازرسان آژانس به تأسیسات ایران، کشیدن سیم ضامنی است که توانایی بالقوه هسته ای را به سلاحی بالفعل تبدیل می کند.

وی تصریح کرد: با این وصف اصلاً غافلگیر کننده نیست که آمریکا برای درگیر شدن در یک جنگ پیش گیرانه جدید حتی به صورت غیرمستقیم بی میل باشد. یک سال پیش انتشارات دانشگاه آکسفورد کتابی را منتشر کرد با عنوان «بحران ششم؛ ایران، اسرائیل، آمریکا و شایعات جنگ» که من یکی از دو نویسنده کتاب بودم. ما در این کتاب تلاش کردیم تا تعادلی میان سود و زیان یک حرکت نظامی علیه ایران برقرار کنیم و اکثر پیش بینی های ما به نتایج منفی ختم شدند و آن نتایج از نظر من هنوز به همان اندازه صحیح است که در زمان نگارش بود. البته اسرائیلی ها این موضوع را انکار نمی کنند که حمله به ایران می تواند تبعات ناخوشایندی داشته باشد.

دانا آلین در این تحلیل تأکید کرد: به طور کلی دلیل قانع کننده ای وجود ندارد که طرح حمله به ایران موفقیت آمیز خواهد بود. چنان که ما در کتاب بحران ششم بحث کرده ایم طنز تلخ این است که اسرائیلی ها به احتمال زیاد نخواهند توانست جلوی دست یابی ایران به تسلیحات هسته ای را بگیرند. برنامه ایران ممکن است برای چند سال به تعویق بیفتد اما ایران تلاش هایش را دوچندان خواهد کرد و احتمالاً در شرایطی بسیار حساس تر از آنچه که قبلاً با آن مواجه بودیم موفق خواهند شد.

پژوهشگر انستیتو مطالعات استراتژیک لندن سپس به اختلاف دیگر میان آمریکا و رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: اسرائیل بر آن نیست که میان سلاح اتمی بالفعل و توان بالقوه هسته ای برای مقاصد صنعتی و غیرنظامی تمایز قائل شود، اما دولت اوباما گمان می کند که این تمایز بسیار مهم است . دیوید پترائوس رئیس سازمان سیا و جیمز کلاپر مدیر اداره اطلاعات ملی هر دو در ژانویه ۲۰۱۲ تصدیق کردند که دلیل قانع کننده مبنی بر اینکه تهران عزم خود را برای گذر از توان بالقوه هسته ای به بمب اتم جزم کرده است، در اختیار ندارند.

نویسنده می افزاید: خطوط قرمز آمریکا و اسرائیل متفاوت است. آمریکا پس از جنگ عراق و افغانستان به دنبال یافتن نقشی معتدل و قابل تحمل برای خود در خاورمیانه است. ماجرای عراق نشان داد که یک ابرقدرت اگر از محدودیت های خود پا فراتر بگذارد این مسئله هم برای ثبات بین المللی و هم برای منابع داخلی قدرت آن ابرقدرت مضر است. مسئله این است که اگر آمریکا بخواهد در مقابل هرگونه تهدید بالقوه از نقش خود به عنوان «پلیس جهان» استفاده کند، به راحتی وارد توالی بی پایانی از جنگ های پیشگیرانه خواهد شد.

/۲۹۲۱۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.